Hallo,

Ik ben eens even wat verder wezen kijken en ik kom ondertussen een hele
rits websites tegen waar mensen wandelroutes verzamelen en aanbieden:
http://www.routeyou.com
http://www.gpsies.com
http://gpstracks.nl
http://www.everytrail.com
http://nl.wikiloc.com
Zover ik erin gegrut heb, betreft het deels wandelingen die mensen zelf
gemaakt hebben en deels routes die men van de wandelaanbieders
(wandelnet.nl bv) hebben overgenomen. Ondertussen heeft wandelnet.nl
zijn website een reshuffle gegeven en bieden ze hun routes zogenaamd ook
via gmaps aan. Helaas ontbreekt het knopje 'download route', dus mensen
worden kennelijk geacht de routes met potlood en overtrekpapier op hun
kaart te zetten. Wat men ook heel interactief aanbiedt zijn de
(talrijke) wijzigingen die er voortdurend in de routes ontstaan. Die
teksten mag je uitprinten om vervolgens in het veld gezellig met
overtrekje en kryptische teksten aan het puzzelen te slaan.

Nou vraag ik me af of de gemiddelde gps-wandelaar werkelijk gebruik
maakt van de 'diensten' van wandelnet of dat men gezellig wat tracks van
medewandelaars kopieert en de boel in het veld creatief aan elkaar
breidt ? Ik vermoed toch echt het laatste. Dat geconstateerd hebbende
vraag ik me af hoe OSM de zelfstandige wandelaar het beste kan bedienen
?
- Alle paden van de wandelaanbieders voortdurend aflopen, intekenen en
bijhouden en daarmee voortdurend achter de feiten aan hollen en vooral
een organisatie als wandelnet bedienen ipv individuele wandelaars.
- Tracks van individuele wandelaars omvormen tot routes.
Persoonlijk denk ik dat het laatste veel efficienter en eenvoudiger is.
Als je eenmaal met een gps loopt heb je toch echt weinig boodschap meer
aan het woud aan wandelbordjes waarmee recreatieorganisaties de paden
menen te moeten volbouwen. Je moet echter wel zorgen dat je het de
osm-wandelaar makkelijk maakt zodat hij/zij ofwel alleen zijn track
hoeft te uploaden en onderweg geen tags hoeft bij te houden. Ofwel hij
moet een makkelijk programmatje in zijn mobieltje/gps/pda hebben waarmee
hij snel en eenvoudig relevante tags kan aanbrengen. Relevante tags
lijken mij dan niet de aanwezigheid van wegwijzers, maar bijvoorbeeld
wel onverhard/verhard - mooi/lelijk track/pad - opengesteld of niet. Een
spel-/competitie-/beloningselement kan het aanbrengen van tags mogelijk
in een stroomversnelling brengen.

Mijn gevoel is dus dat je voor het snel en efficient volkrijgen van de
kaart met wandelpaden en -wegen een gebruiksvriendelijke osm-dienst voor
het up- en downloaden van wandeltracks een absolute must is. Probleem is
dan wel weer hoe zorg je snel voor een zekere bulk met tracks. Als Henk
routeyou nou zover krijgt om hun tracks onder osm-licentie vrij te
geven, dan zijn we een heel eindje op streek.

Groet, Rik