De laatste dagen ben ik - deels uit nieuwsgierigheid, deels voor OSM én omdat
ik er misschien voor m'n werk iets mee kan - aan het spelen met Geoserver en
OpenLayers. Daarbij leek het me leuk de OSM kaart als baselayer te combineren
met enige lagen die ik in Oracle heb en de tiles van De Nieuwe Kaart [1+2].

[1] http://www.nieuwekaart.nl/
[2]
http://webservice.nieuwekaart.nl/cgi-bin/nkn?service=wms&version=1.1.1&request=getCapabilities

OSM en Oracle (SRID = 90112) combineren gaat goed, maar de lagen uit De Nieuwe
Kaart zijn verschoven. Wie kan mij helpen vast te stellen of dit aan mij ligt
of aan de WMS service van De Nieuwe Kaart?

In OpenLayers heb ik een 'standaard' map gedefinieerd met projection
"EPSG:900913", met een OSM laag met sphericalMercator: true. Hierop probeer ik
overlays te tonen zoals:

 map.addLayer(new OpenLayers.Layer.WMS.Untiled("Nieuwe kaart - Gemengd",
  "http://webservice.nieuwekaart.nl/cgi-bin/nkn";,
  { service: 'wms', version: '1.0.0',
   layers: 'nk_gemengd',
   format: 'image/png',
   projection: 'epsg:900913' ,
   transparent: true,
   isBaseLayer: false }
 ));

*) Het is mij niet duidelijk of 'projection' of 'srs' de juiste key is om het
coördinatenstelsel aan te duiden.

De WMS claimt '900913' te ondersteunen (zie getCapabilities response [2]), maar
alle geometrieën lijken circa 100m naar het noorden verschoven te zijn. Zie ik
iets over het hoofd, of kan er iets mis zijn met de configuratie van de WMS
server?

De originele data is in RD (EPSG:28992, zie [2]) en moet voor "900913" dus
getransformeerd worden. Bij Martijn van Exel [3] vond ik een aanwijzing dat er
wat mis zou kunnen zijn met de definitie van EPSG:28992 en dat dit best een
verschuiving van 100m kan veroorzaken. Elders [4+5] kreeg ik de indruk dat
OpenLayers geen WMS tiles transformeert, maar dat dit op de server moet
gebeuren.

[3]
http://oegeo.wordpress.com/2008/05/20/note-to-self-the-one-and-only-rd-projection-string/
[4] http://trac.osgeo.org/openlayers/wiki/SphericalMercator