On 10-12-14 07:15 PM, Ben Laenen wrote:
Frank Steggink wrote:
On 10-12-14 05:52 PM, Ben Laenen wrote:
Zoals ik al gezegd heb, ongeacht of de data nu al dan niet PD is, je moet
nog steeds toestemming krijgen van elke persoon die die account gebruikt
heeft om te importeren.

Contributor terms != licentie

Ben
Waarom vind je dat? Ik kon en kan het niet uit je mail van vorige week
terughalen. Dit roept ook wederom de overbekende vragen op, zoals "waar
ligt de grens"? Wat als iemand 3 huisjes onder 3dshapes heeft
geïmporteerd en faliekant tegen de CT is, en de rest voor?

Als de data PD is, hoe kun je dan als importeur überhaupt bepalen wat er
met de geïmporteerde data moet gebeuren?
Omdat het dan gebeurt onder de voorwaarden van elke importeur, en dat is nu
dat de data wordt vrijgegeven onder de CC-licentie. Bijgevolg kan elke
importeur ook zeggen of die met nieuwe voorwaarden akkoord gaan voor "zijn"
data. Importeerder A kan niet beslissen dat de data die importeerder B heeft
toegevoegd onder de nieuwe voorwaarden valt, dus moet je dat samen gaan
bespreken vooraleer het vinkje van de nieuwe CT wordt aangeduid.

IMO is Lennard een soort van benevolent dictator. Zo bejegen ik hem i.i.g. wel altijd ;) Hij heeft de leiding / coördinatie van de import op zich genomen en veel werk hiervoor verzet.

Wat mij betreft heeft hij het volste recht om te bepalen of de via het 3dShapes geïmporteerde data onder de ODbL/CT valt of niet. Ik zie zelf geen belemmering om het niet te doen. PD data is toch volledig overgeleverd aan de grillen wat er mee gebeurt. Als het 3dShapes account niet instemt met de ODbL/CT kan gerust iemand anders de data opnieuw importeren in OSM. Alleen is dat uitermate zonde van het werk, dus ik zou het jammer vinden als Lennard niet in zal stemmen.

Wat ik niet zou kunnen verkroppen (wat mijn respons verklaart), is dat volgens jou blijkbaar iemand die een minimale bijdrage aan de import heeft geleverd de instemming van het hele account zou kunnen blokkeren. Daarvoor heb ik niet alle pijn en moeite in de import gestoken. Ik zal het natuurlijk ook niet leuk vinden als Lennard zou besluiten niet voor te stemmen, maar hij heeft een iets andere positie, en zelf ook een forse inspanning geleverd.

Dan maakt het toch helemaal
niks uit onder welke licentie het in de toekomst komt te vallen. Als
iemand PD data voor veel geld wil verkopen, kun je hem ook geen
strobreed in de weg leggen.
Daar geef je zelf het argument.
Ik zie niet in hoe. Ik denk juist dat het PD zijn van de 3dShapes data _geen_ belemmering voor het instemmen oplevert.
Nu, ik neem aan dat niemand van de importeerders dit gaat tegenhouden, maar
hou de puntjes op de i :-)
Dan zouden degenen die data onder het 3dShapes account hebben geïmporteerd maar hier hun visie moeten geven. Dan zijn we hier gelijk klaar mee. Voor zover ik weet zijn dit Lennard, Theun, Roeland, Rob, Peter en ik. Ik weet niet zeker of er in het prille begin nog anderen data via 3dShapes hebben geïmporteerd. Peter heeft al geantwoord op deze vraag (+ zijn eigen account is van na de default instemming). Het mag duidelijk zijn dat ikzelf ook geen bezwaar tegen de instemming heb.

Frank