From: dbuss...@goudappel.nl
Sent: Friday, April 08, 2011 9:25 PM
To: talk-nl@openstreetmap.org
Subject: [OSM-talk-nl] Betr: Gebruiker Emiel1 -
wijzigingingentbvfietsrouteplanner

Ik ben steeds weer aangenaam verrast van de oplettendheid van de osm community.
Ik maak veel reclame voor osm bij overheden en dit noem ik er altijd als er
vragen komen over "dan kan iederen zomaar onzin op de kaart zetten".

Emiel is een van de studenten die wij betalen om de fietsinfrastructuur in osm
te verbeteren.
Ze volgen daarbij een aantal doelen en in dit geval was het doel "ontbrekende
aansluitingen toevoegen".
We plannen hiervoor een aantal kris-kras routes door het gebied en analyseren
waar de planner rare sprongen maakt. In dit geval een weg (Thorbeckelaan), die
op een andere weg (Huis ten Boschstraat) aansluit met twee
eenrichtingsfietspaden ernaast.
Als de fietser nu van noord komt en wil op de Huis ten Boschstraat verder naar
Oosten, zal hij door de planner eerst via de eenrichtingsfietspad naar westen
gestuurd worden tot de eerste oversteek (Zandweg), daar de Huis ten Boschstraat
oversteken en dan op de andere kant terug. Nonsens, omdat je natuurlijk direct
over kunt steken en naar oosten kunt fietsen.

Emiel heeft dit hier kennelijk opgelost door de Thorbeckelaan door te trekken
naar de fietspad. Dat is duidelijk verkeerd. Ik zal met hem en zijn
begeleidster maandag overleggen hoe we dit ongedaan kunnen maken en in de
toekomst kunnen voorkomen.

Nu is natuurlijk de vraag wat dan wel goed is. Graag jullie commentaar.
We kunnen dit buiten osm oplossen door de verbindingsstukjes in onze lokale
database te zetten. Maar dan zullen Garmin, android-apps, yournavigation en al
die andere osm-gebaseerde planners hier geen baat bij hebben. Veel liever dus
een oplossing binnen osm.
Mijn voorstel is dat we het verbindingsstukje dus wel plaatsen, maar dan als
fietspad taggen wat het feitelijk ook is.
Onze reparatuur-actie zal dan ook niet zijn de edits terugtedraaien, maar de
extra stukjes taggen als fietspad.

Vanzelfsprekend mogen dit soort verbindingsstukjes alleen toegevoegd worden als
de weg daadwerkelijk voor fietsers oversteekbaar is.
Emiel en de andere studenten checken dat via fotos van Cyclomedia - wij hebben
toestemming deze hiervoor te mogen gebruiken.

Groeten,

   Dirk

---------------------------------------
Dipl. Geogr. Dirk Bussche
Adviseur Geografische Toepassingen

Goudappel Coffeng BV
Snipperlingsdijk 4
Postbus 161
7400 AD Deventer
The Netherlands

t +31 (0)570 666 830
f +31 (0)570 666 888
i http://www.goudappel.nl
aanwezig op kantoor: maandag, dinsdag en woensdag

Goudappel Coffeng is gevestigd in Deventer, Den Haag, Eindhoven, Leeuwarden en
Amsterdam