On 30-10-11 12:58, Andre wrote:

De bestanden kunnen via 1 goedkoop abonnement van meen ik 160 euro
landelijk worden verkregen, waarom zou je dan niet landelijk
importeren? Per gemeente importeren vraagt om inconsistentie: de
actualiteit en verversingsfreqentie gaat dan per gebied afwijken en
daarmee is de kaart niet meet als referentie te gebruiken, want je
weet dan niet meer waar je naar lijkt.

Dat is nu, met de 3dShapes, ook niet het geval. Ik heb zelf het idee: als je exacte gebouwendata wilt, dan zul je toch naar de ruwe BAG moeten kijken.

Is het dan niet beter om de gehele BAG in 1 x landelijk te importeren
en dan in zijn geheel om de drie maanden te vervangen? Dus verwijderen
en opnieuw importeren. Er zullen weinig of geen mutaties nodig zijn
schat ik dan in. De huidige 3dshapes kunnen er dan uit. Blijven er dan
toch nog verschillen over, dan zouden die in een aparte laag kunnen,
die wel gemuteerd kan worden. Ik denk echter dat de meeste mutaties
dan even vooroplopen op de BAG, en na verloop van tijd wel weer eruit
kunnen. Ik denk dat de BAG alleen dan goed genoeg is. Eventueel kan de
verversings frequentue dan omhoog naar 1x per maand.

Bij iedere update van de BAG moet wel gekeken worden of er door OSM'ers geen updates gedaan zijn. Bij een massale landelijke import en landelijke updates loop je het risico dat gegevens van mensen die zelf veel moeite hebben gedaan ze toe te voegen zomaar verwijderd worden. Om dat te voorkomen moet er continu contact zijn met de lokale mappers. Dan kunnen die de import en updates toch net zo goed zelf doen?

De vraag is of het een probleem is dat de BAG niet letterlijk in OSM zit; ik vind van niet, sterker nog, ik vind het onwenselijk. De gegevens moeten kunnen worden aangepast, dat is juist het idee van OSM. We moeten dus voorkomen dat er iedere maand een landelijke update eroverheen komt die al je verbeteringen weer teniet doet. Ik zeg niet dat het onmogelijk is om landelijk goed te regelen, maar er moet wel veel aandacht aan worden besteed.

Daarnaast is het een idee om behalve de gebouwen ook de huisnummers
met daaraan gekoppeld de adresinformatie op te nemen in OSM op
zodanige wijze dat ook op adres gezocht kan gaan worden?

Dat lijkt me sowieso een goed idee, net zoals dat gedaan is in Gorinchem. Dan hebben we eindelijk fatsoenlijke deur-tot-deur-navigatie in heel Nederland :-)

Willem Sonke