Ik wil nog even terugkomen op de aanpassingen van het Duitse gedeelte
van het SRAN
(stedenregio arnhem nijmegen) netwerk. Ik had al proberen duidelijk te
maken dat de situatie
daar iets complexer is, in ieder geval anders dan in Nederland. En dat
is volgens mij nu misgegaan.

Ik snap dat er discussie mogelijk is of je de werkelijkheid exact
mapt, of dat je mapt wat er logisch bedoelt wordt.

node/524654480 [1] heeft rcn_ref=03 gekregen. De reden is (neem ik
aan) de tentakel regel.
Echter staat bij dat kruispunt juist een pijl naar knooppunt 3:
    http://wiki.openstreetmap.org/wiki/File:Emmerich_wegweiser_0203.JPG
Deze node toewijzen aan het knooppunt 3, is dus nogal tegenstrijdig
met de werkelijkheid.
(

Een ander gevolg is dat relation/1066151, de route van knooppunt 2 naar 88,
nu opeens via knooppunt 3 gaat. Echter staan er bij beide knooppunten
niet alleen
bordjes naar knooppunt 3, maar ook naar elkaar. Die route is dus daadwerkelijk
aangegeven, en gaat niet via knooppunt 3. (voorbeeld zie [3] - ik heb
meer foto's)
In plaats van note=02-88, krijgt relation/1066151 nu ook note=02-03.

In Duitsland heeft men dus heel bewust extra routebordjes toegevoegd, om te
voorkomen dat een knooppunt zich over meerdere kruispunten verdeeld.
Door nu toch een knooppunt toe te wijzen aan de extra kruispunten, worden
die extra route's onlogisch en overbodig.

Maar ook die manier van bewegwijzering levert problemen op.
Ten zuiden van de rijn [4] kun je op de route 26-5 afslaan naar knooppunt 4.
Echter kun je ook direct vanaf 26 naar 4. Dus het alternatieve variant
is niet met borden aangegeven.
Pas als je bij knooppunt 5 aankomt, merk je dat je om moet keren als
je naar knooppunt 4 wilt.

En in het grensgebied gebeurt het dat de nederlandse en duitse manier
van bewegwijzering
gemixt wordt. Bij Elten is er bij knooppunt 34 wel een verwijzing naar
knooppunt 32.
Maar vanaf knooppunt 32 staat geen bordje naar 34.

Ik wil dus eigenlijk het duitse gedeelte van het SRAN netwerk, de
situatie herstellen zoals die was,
omdat de tentakels hier onlogisch zijn en niet kloppen met de
werkelijkheid. Overigens beperk ik
me dan tot het gedeelte ten noorden van de rijn, omdat ik de situatie
ten zuiden van de rijn
minder goed ken.

Wim

 [1]: http://www.openstreetmap.org/browse/node/524654480