Ik kreeg ook steeds vaker die indruk. Naar mijn idee moeten wel dan zo
langzamerhand hand denken aan een andere generieke manier om niet de data op
een min of meer generieke manier voor OSM beschikbaar te krijgen,  maar voor de
mappers van OSM.
Ik denken daarbij aan een soort 'containers'  waarin voorbewerkte josm layers
of anders soortgelijke informatie te vinden is. Je kunt dan denken dat iedere
container een map gebied vertegenwoordigd.
Belangrijk is dan dat de toch redelijk technisch ingewikkelde data
verwerkingsklaar in de containers beschikbaar is. Op die manier zijn er meer
osmers die in staat zullen zijn om de gegevens naar OSM te brengen.
Wat denken jullie van deze visie. Ik zou er graag eens over verder willen
praten.

Achtergrond: ik heb al tijden de wens om mee te helpen met inbrengen van open
data,  maar heb niet de technische geopend kennis om mij verdienstelijk te
maken. Graag zou ik dat echter voor de omgeving van Putten wel willen doen.

Met vriendelijke groeten
Robert Elsenaar

Stefan de Konink <ste...@konink.de> schreef:

On Tue, 1 Jan 2013, Robert Elsenaar wrote:

> Is mijn indruk correct dat er steeds meer data wel beschikbaar is en
> geschikt voor verwerking in OSM, maar dat geautomatiseerd robotisch
> toevoegen van deze gegevens of niet mogelijk of onwenselijk is?

Nouja ik ben wel eens bij een bespreking van I&M hierover geweest. En er
zijn natuurlijk koppelvlakken te bedenken waarop dit werkt maar dit
integreert niet naar jouw eigen eind oplossing totdat je zelf een
converter maakt.

Het datamodel van OSM is voor een aantal dingen zoals robotisch toevoegen
gewoon niet geschikt. Op welke wegvlakken is het bord van toepassing is
een vraag relevant voor OSM, terwijl andere toepassingen genoegen nemen
met een X,Y van het bord.

Stefan