On Wed, 2013-05-29 at 14:26 +0200, Jo wrote:

> Ik kan niet beloven dat ik er tijd voor heb (ben al wat teveel hooi op
> m'n vork aan het nemen), maar ik zou hier wel eens naar willen kijken.

Als je mee wilt denken graag.

> Waar kan ik de adresgegevens voor 1 gemeente afhalen als SHP of WFS?
> Of staan ze in een ander formaat?

De URL van de WFS server is
http://geodata.nationaalgeoregister.nl/bagviewer/wfs
De feature voor de adressen is 'verblijfsobject'

Met feature 'woonplaats' kan je eventueel een polygoon van een
woonplaats opvragen

> De gebouwen zitten al in OSM, vermoed ik?

De BAG gebouwen zitten nog niet in OSM. Wat er nu in OSM zit zijn
huizenblokken uit de 3dshapes import. Deze zijn minder gedetailleerd.