Salut,

          Se poate rezolva mai simplu:
-  instalezi Postgres/PostGIS si prima oara faci import la datele pe
Romania la fisierul OSM
-  apoi cu un script simplu in fiecare noape faci update automat la
baza de date din PostGIS direct de la serverul OSM. Nu mai trebuie
copie locala la serverul OSM.
- editarea/adaugarea de date o faci direct pe serverul mare OSM, fara
sa te mai stresezi.

   Si gata ai date pentru QGIS, fara sa pierzi atribute la exportul in
SHP, plus ca poti folosi datele din PostGIS la alte chestii: rutare,
geocoding, reverse geocoding si alte mii de chestii de care are nevoie
primaria.

Mai simplu nu vad cum ar putea fi.

Numai bine si bafta la implementare.
Sorin.