Jag scannar ju böcker i mitt "Projekt Runeberg" och nu har jag
scannat in en bok om "Östergötlands läns hushållningssällskaps
historia" (1913-1914), som har 32 stycken "statistiska
öfversiktskartor". Dessa visar Östergötland indelat i socknar och
redovisar hur många oxar och äggproducenter som finns i varje.

http://runeberg.org/oghus/kartor/

T.ex. skogsareal, http://runeberg.org/oghus/kartor/0004.html

Hästar per 1000 invånare,
http://runeberg.org/oghus/kartor/0010.html

Tjurföreningar, http://runeberg.org/oghus/kartor/0028.html

Är de här sockengränserna från 1913 desamma som dagens
församlingsgränser? Hur tar vi reda på var skillnaderna går, och
kan vi få in dessa historiska gränser i OpenStreetMap?  Kartorna i
den här boken är ju inte så noggrannan att de går att plocka ut
koordinater ur.

Förutom socknar fanns det härader, som är lite större. Men
sammanfaller häradsgränserna helt med sockengränserna?

--
  Lars Aronsson (l...@aronsson.se)

  Projekt Runeberg - fri nordisk litteratur - http://runeberg.org/