2010/8/9 Andreas Vilén <andreas.vi...@gmail.com>:
> Is it really possible to copyright geographical coordinates? In that
> case, every coordinate on Wikipedia taken from Google Maps would be a
> copyright violation...

Databaser skyddas i Sverige av det så kallade katalogskyddet
(upphovsrättslagen 49§, https://lagen.nu/1960:729#P49S1) och jag
*tror* detta är något vi har gemensamt med övriga EU. I t.ex. USA är
situationen annorlunda, vilket är en av anledningarna till det i
evigheter pågående bytet från CC-BY-SA till ODBL.

Vad detta innebär för Google Maps-koordinater på Wikipedia är jag inte
kompetent att bedöma. Där finns ju dessutom även Google Maps'
användningsvillkor att ta hänsyn till.

  -- T (JÄIA)