Jag har mappat med en Garmin-GPS (Vista något tror jag) och Nokia N900 (Sirf Star III GPS-chip tror jag, men inte mycket till antenn). Garmin-GPS:en gav tydligt mer precision, men hade ett rätt tidsödande användargränssnitt, särskilt om man ville lägga in waypoints med info.

N900:an är i alla fall prima för navigering på cykel, kör mappero och OSM inkl cykelvägar (man kan byta till google och andra tile-servers). En fördel är att man i förväg kan ladda ner tiles i olika zoom för ett utvalt område eller längs slinga; bra om man är utomlands utan nät ...

Möjligen är batteriåtgången ett problem (som andra smartphone gissar jag); ett batteri räcker ca 15-20 mil om man loggar data också.

Redigerar med merkaartor under Debian. Tror att det ingår i Ubuntu också - bara att köra apt-get så är det klart. En finess jag sett där är att man kan importera "vanliga" (icke geotaggade) foton och få de matchade mot trackpoints - instant minnesanteckning. Kanske går det i JOSM också.

Hursomhelst gör detta att man inte specifikt behöver smartphone för att geotagga bilder - bara en kamera med bra och väljusterade klockor.

/Per Eric
--
^): Per Eric Rosén http://rosnix.net/~per/
/   p...@rosnix.net GPG 7A7A BD68 ADC0 01E1 F560 79FD 33D1 1EC3 1EBB 7311