Hej på er!

Halvny OSM:are i Skåne som upptäcker fler och fler nyttor med OSM.

Är aktiv inom scoutrörelsen och kommer i sommar arbeta på ett scoutläger vid
Sjöröd <http://www.sjorod.se>/Gyllebo som kommer fungera som ett
satellitläger (sk Camp-in-Camp) till det stora World <goog_2024908876> Scout
<goog_2024908876>Jamboree <http://www.wsj.se> på Rinkabyfältet, strax utan
för Kristianstad. Det lägret kommer för övrigt bli världens största
scoutläger med 40 000 deltagare i en tillfällig tältstad. Ganska häftigt.

Nu till mina funderingar. Inför vårt läger i sommar har jag arbetat rätt
intensivt med att mappa upp området kring
<goog_2024908880>Gyllebosjön<http://osm.org/go/0N0DIsf9-->.
Jag har använt Bing, trackat stigar, gått runt med walking-papers och
dylikt. Det tar tid men är vansinnigt roligt. Jag har nu kommit så långt att
jag har en grundkarta som jag är nöjd med och som jag via
Maperative<http://maperitive.net/>renderar jag den så att den ser ut
som vi vill. Resultatet skall vi använda
både på webben och i tryckt format under lägret.

Utöver alla "fasta" objekt på kartan, såsom vägar, byggnader, fält, stigar
och liknande så finns det en del eventspecifika detaljer som jag gärna
skulle vilja ha med på min karta. T.ex. kiosktältet, sopstationen,
tillfälliga bajemajjor etc. Jag skulle kunna exportera min karta och lägga
till denna informationen i ett nytt lager i t.ex. Photoshop MEN det vill jag
helst inte. Då börjar det bli väldigt många verktyg att hålla reda på och
flexibiliteten försvinner (JOSM, Maperativ, Photoshop). Istället skulle jag
vilja tagga upp allt i OSM ändå, men välja egna taggar för sådant som inte
är av allmänt intresse (t.ex. start skattjakt) och sådant som är tillfälliga
installationer (t.ex. scen, kiosktältet, sjukvårsstugan).

Men kan jag, bör jag, får jag?

Kan jag isåfall hitta på egna taggar, t.ex. sjorod=kiosktalt eller finns det
vedertagna taggar för detta?

Finns det något stöd i OSM just nu för tillfälliga objekt? T.ex. en äng som
under en tillfällig period (då pratar jag egentligen under längre period)
agerar parkeringsplats, men sedan skall återgå till att vara just äng? Man
kan givetvis ändra tillbaka manuellt, men finns ju alltid en risk att man
glömmer, vilket ställer till problem för andra kartanvändare framöver.

Tacksam för råd och vägledning i frågan.

Om det finns OSM:are som är sugna på att hjälpa till med att mappa upp
området så hör av er. Vi har mat och husrum i överflöd under lägerveckorna
=) Vi har också funderat på en workshop om OSM till våra lägerdeltagare, då
många är intresserade av såväl friluftsliv som kartor och navigeringsteknik.
Men tyvärr har vi till detta året skrotat idéen då vi inte har tillräckligt
med kvalificerade instruktörer tycker vi.... kanske nästa år. Tänk er skicka
ut 600 scouter med GPS:er och walking-papers i närområdet... vilken effekt
det skulle ge. Kanske är det några som nappar och fortsätter på hemmaplan
efteråt... men men... idéen lever iaf vidare...

Bästa hälsningar
Patrik Redgård

Lägeransvarig Sjöröd 2011

PS! Vilken är den bäst vedertagna taggen för det som vi i Skåne kallar för
stengärde (alltså låg mur av stenar, ursprungligen använd för att markera
markgränser)?