On 11 mar 2012, at 10:16, Peter Kindström wrote:

> Hej alla!
> Hur går det med förberedelserna för licensbytet? Enligt min statistik kommer
> 1,3% av datat försvinna för att 463 personer inte svarat. Sen antar jag en
> del är ommappat också, jag har t.ex. fixat min hemkommun.

Sverige ser rätt OK ut på OSM Inspectors license change lager iaf. Finns iofs
några städer som ligger lite illa till som t.ex. Örebro, Karlstad, Norrköping
och Motala. Sen har Stockholm och Göteborg några områden som kunde få en
översikt. Skåne är i alla fall nästan totalt räddat. ;)

Tror i övrigt att det inte skulle vara några större problem att få hela landet
till 99,9% OK bara tillräckligt många satte en helg på att kartlägga
problematiska områden på nytt. Finns det inte Bing-underlag eller GPS färdigt i
OSMs databas så kan man fråga av cyklister, eller andra motionärer, i den
berörda trakten om man får ta och använda deras GPS-spår. Hittas med fördel på
Funbeat och andra sådana sidor.

Deep Diff (http://osm.mapki.com/history/) är också ett trevligt verktyg (objekt
länkas dit om man klickar på ett problem i OSMI License check och sen på
klockan till höger. Lätt att se vilken information som ändrad av problematiska
användare där så att man vet vad man kan lyfta över till eventuella nya objekt.

> Men det finns några stora bidragsgivare kvar. Vet någon mer om dessa eller om
> deras arbete har/håller på att mappas om?

Vi har de senaste dagarna lyckats fånga in några större fiskar på #osm.se genom
kreativt Googlande för att hitta folk via andra kanaler. I alla fall Alingsås
gick från helrött till hel OK tack vare den insatsen.

> http://www.openstreetmap.org/user/tomasd
>
> http://www.openstreetmap.org/user/R%C3%BCdiger-Ising
> http://www.openstreetmap.org/user/OpenSOVS
>
> http://www.openstreetmap.org/user/johangoude
> http://www.openstreetmap.org/user/Dama%20Lema
> http://www.openstreetmap.org/user/Tomas%20K
> http://www.openstreetmap.org/user/Grott
> http://www.openstreetmap.org/user/mattias%20henningsson

Jag har städat upp det mesta i Växjö efter mattias henningson. Endast lite
stigar och sådant återstår i ett skogsparti:
http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=wtfe&lon=14.84484&lat=56.89580&zoom=13&overlays=overview,wtfe_point_clean,wtfe_line_clean,wtfe_point_harmless,wtfe_line_harmless,wtfe_point_inrelation,wtfe_line_inrelation_cp,wtfe_line_inrelation,wtfe_point_modified,wtfe_line_modified_cp,wtfe_line_modified,wtfe_point_created,wtfe_line_created_cp,wtfe_line_created

Om någon annan hinner före med att fixa det så kan jag varna att även om det är
bra upplösning på Bing i Växjö så är det rejält gamla bilder. Men i skogen ska
det väl gå bra att kartlägga efter det som finns. Sen går det också en
cykelruttsrelation genom skogen som det gäller att bevara intakt.

/Joakim