Nja. funderade på att använda det ordet.. Men håller inte riktigt med.
Som jag ser det innebär meritokrati att din ställning/inflytande styrs
av vad du gjort tidigare och dess utfall (dvs dina meriter från
tidigare diskussioner/förändingsförslag typ). I detta fallet är det ju
"oviktigt" vad du gjort innan och bara viktigt hur mycket du gör nu,
en sorts "operarikrati" (precis egenpåhittat ord från latin
operari=arbete).
Sen ser jag att en stor skillnad mellan mjukvaru-projekt och OSM är
att i OSM blir det nog (tyvärr) mycket mer tyckande (säger inte att
tyckande inte finns i mjukvaruprojekt bara att det nog är mindre).
Och jag har inget problem med att ta beslut. (har jobbat på både
volvos och volvos utvecklingsavdelningar så jag vet hur jobbigt det
när man inte får beslut). Det är det jag menar med att det skulle
behövas tas fram ett effektivt (men enligt mig demokratiskt) system
för att ta beslut :) .
Systemet vi har nu ger som du säger konsensus tillslut. Men jag tror
det oftast inte beror på att den "förlorande" sidan har accepterat det
utan bara givit upp och i värsta fall lämnat projektet. Risken för
detta skulle (återigen bara enligt mig) minska om vi hade ett erkänt
(erkänt som i att alla respekterade att det var det beslutande
systemet) demokratiskt system med en klar och tydlig beskrivning vad
och hur beslut skall tas.
Jag tror helt enkelt att det skulle minska slitningar inom communityn.

Jag vill även säga att systemet vi har nu fungerar nog faktiskt bättre
i Sverige än i många andra länder för jag vill tro att vi brukar hålla
en hövligare ton och lyssna på andras åsikter :). (kan också vara för
att vi är färre :P )

MvH Tobias