Jag tog en titt på statistiksidan på OSM-wikin och hittade denna något
oroande graf: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/File:Osmdbstats8.png

Själv misstänker jag att mappandet blivit alltmer komplicerat, och i
takt att områden fylls på tappar folk sugen att fortsätta. Dock får
man väl utgå ifrån att dessa mycket aktiva användare redigerat annat
än sina hemtrakter, så varför slutar de bidra/minskar deras bidrag?
Jag vet själv att jag i vissa fall blivit avskräckt av att mappandet
blir mer och mer komplicerat. När jag var ny ritade man in väg efter
väg, men idag täcks hela redigeringsfönstret upp av komplicerade
relationer och markytor som man som ny har svårt att få grepp om.

Har vi blivit mer ogästvänliga? Vad kan vi göra för att ändra på det?
Eller är detta bara en naturlig process som man kan se i alla liknande
projekt? Vill minnas att statistiken för Wikipedia ser ungefär likadan
ut.

/Andreas

(statistiksidan: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Stats )