On 18 apr 2013, at 20:16, Niklas Henriksson <fringillu...@gmail.com> wrote:

> God afton folk.

Godafton!

> [...]
> kontakt med mig förrän nu ikväll. Joakim hade mycket väl kunnat skicka mig
> ett meddelande och förklarat, men nej, det fick jag göra och fråga vad som
> hade hänt när jag märkte att de "skånestora" polygonerna hade försvunnit. Nu
> såhär i efterhand kan jag se att det var en dum idé att göra dem så stora,
> och att jag inte konsulterade andra karterare i Dalarna. Polygonerna hade
> kunnat begränsas av vägar och vattendrag för att göras till bättre storlekar
> och med lätthanterliga, det erkänner jag absolut att jag gjorde en stor tabbe
> på, och att det inte kommer att upprepas.

Jag medger att jag borde ha skickat ett meddelande via osm.org åt dig innan jag
började på men hade det i bakhuvudet att du kontaktats redan för en månad
sedan. Jag hade heller inte tänkt börja fixa med återställningen, just då, men
efter att jag börjat rota i datan så kunde jag inte låta bli och kontaktandet
föll i glömska. Ber om ursäkt för det.

> [...]
> spelar det för roll? Det kan ju vara fält, det kan vara sjöar, vad som helst.
> Allt i Corine som en dator ser "inte riktigt ser ut som skog", blir just...
> tomt. Kalhyggen, som egentligen borde räknas som "landuse=forest" eftersom
> det används i skogsbruk, oavsett om det är tät skog eller ett kalhygge eller
> ett område med unga träd. Något som Corine inte tar hänsyn till. Jag anser,
> personligen, att det är lika bra att göra rätt från början. Nu kanske det
> verkar komma från fel person. Men Corine är så felaktigt, att det är lika bra
> att lägga in allt manuellt från början istället.

Håller fullt med om att CLC-datan är riktigt dålig och skulle helst se att inte
mer av den varan importeras.

> [...]
> något som jag djupt beklagar och kommer att vara mycket mer försiktig med i
> mitt karterande.
>
> Det är bra att vi upptäcker fel, och att vi erkänner fel. Det gör jag
> absolut. MEN. Då ska man inte gå bakom ryggen på folk, och då ska man också
> när man väl pratar med personen, hålla en trevligare attityd än att kalla det
> arbete som en amatör gör liksom ni andra är, för "vandalism" och att jag
> "förstör". Vi är ändå än wiki-organisation, och folk som gör misstag kommer
> alltid att dyka upp. Tänk på tonen för att inte skrämma iväg folk.

Tror inte någon med berått mod har försökt gå bakom ryggen på någon. Men är väl
som vanligt på internet att det låter vassare än menat. :)

> Återställ det jag gjort fel på, för all del. Jag kan dock inte skylla ifrån
> mig så mycket ifrån detta, och jag ber om ursäkt för de problem jag skapat.

Är det OK att återställa changeset 15767883 så multipolygonen blir hel igen och
sen kan man börja arbeta därifrån.

Kan annars ge tips om att använda JOSM eller iaf pröva på det. Betydligt
smidigare då man redigerar mer komplexa saker i.o.m. att den kör validator
innan man laddar upp som kan fånga en hel del misstag.

/Joakim