Jag kör med OSM i en Garmin Oregon 450. Brukar ladda ner Sverigekartan från
marcussite.se. Jag bidrar gärna till kartan, och tycker att jag bidragit
ganska mycket, men jag är långt ifrån fullärd.

Nyligen gick jag en promenad kring sjön Gömmaren söder om Stockholm (
http://www.openstreetmap.org/?lat=59.25071&lon=17.92812&zoom=15&layers=M ),
och upptäckte till min besvikelse att sjön helt saknades på kartan i
GPS:en. En mindre sjö vid Fullersta kvarn fanns med, men där Gömmaren borde
vara fanns bara skog. Även runt sjön fanns bara skog, plus vägar, trots att
det finns bostadsområden där.

När jag kom hem tittade jag på hur det är kartlagt. Det finns en stor skog,
som även omfattar området där sjön ligger. En stor del av skogen är
naturreservat. Både skogen och naturreservatet  täcker sjön.

Vill någon med större kunskaper än jag om multipolygoner och relationer,
titta på det och avgöra om det är rätt och entydigt mappat? Jag förstår
inte hur renderaren ska kunna avgöra om sjön eller skogen ska visas på det
område där sjön ligger, och motsvarande för skogen och bostadsområdena.

Mvh,

Fredrik