Jag sitter och kollar på <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:shop>.

Det finns en siljard olika de facto-värden. Även om man har hjälpmedel som auto
complete, hierarkier med knappar, eller vad det nu kan vara, så blir det för
komplext. Utan att spendera flera minuter på att läsa om skillnaden mellan
"electronics", "radiotechnics" och "hifi" så har de flesta dödliga ingen chans
att veta vad man skall välja.

Man har på sidan lyckats gruppera de vanligast värdena i 12 övergripande
grupper. Skulle det inte vara bra om det ansågs rätt att man snabbt och enkelt
kunde få markera något som en sådan övergripande kategori, kanske i kombination
med någon slags note=?

Vill dra en parallell med hur det går till varje gång jag är sugen på marmelad.
Då går jag till butiken, men där finns det alltid 150 sorter att välja på,
vilket nästan varje gång slutar med att jag inte köper någon alls.

Egentligen frågar jag för att jag sitter och hackar på en
Android-karteringsapp. I den vill jag att man snabbt och enkelt skall kunna
peka på ett ställe i kartan och markera vad det är för något medans man är ute
och går. Behöva stanna upp vid varje ingång längst handelsgator för att
navigera sig fram och tillbaka i 12 undermenyer och sedan ändå behöva läsa
hjälp om vad allt betyder fullständigt kväser den tänkta produktiviteten
applikationen skall tillhandahålla.

Så min fråga är, om jag nu gör så att man får välja en övergripande kategori
(men även erbjuda möjligheten att specificera detaljerad typ för de som vill),
hur skall jag då göra? Hur skulle exempelvis taggen se ut för en butik i
kategorin "Do-it-yourself, household goods, building materials, gardening
products" se ut?

                kalle