Saknade skulpturer:
De enda skulpturer som syns på offentligkonst.se är de som vi fått
information om från kommunerna/statens konstråd och som vi dessutom har
koordinater för. Utöver dessa finns det fler objekt i databasen som inte
har koordinater (dessa döljs automatiskt om man begär geoJson- eller
kml-format) samt objekt med koordinater i Wikipedialistorna (t.ex. [1]) som
inte motsvarar något objekt i databasen. Tanken är att även dessa ska in i
databasen (dock med annorlunda märkning).
Där koordinater saknas kan dessa antingen läggas in direkt i Wikipedia
listan eller så kan jag försöka bygga till något som importerar dem direkt
från ett matchat objekt i OSM.

Skulpturer i byggnader:
Jo det kan vara värt att kolla att inga av koordinaterna faller inuti
byggnader eller mitt på gatorna. Det kan nog finnas en del undantag då
detta trots allt är korrekt men i flertalet fall innebär det mer troligt
dålig noggrannhet. Och eventuella förbättringar som följd av detta är
självklart uppskattade.

Koordinater från Wikipedia:
&view=strict i api:et ger enbart den information som vi fått direkt från
kommunerna. Detta minskar antalet koordinater till 333 (varav vissa har
rättats därefter). Det finns dock inget som säger att inte kommunernas
koordinater kommer från Google Maps. Man skulle dock kunna börja med dessa
objekt men kolla av att koordinaterna inte ersatts efteråt (vilket troligen
innebär att kommunen fått det fel).

Koordinaterna från Wikipedia är nog en blandning av Google Maps och
kameragps. Tanken är att utvinna fler koordinater från den senare källan.
Wikimedia Sverige har bl.a. införskaffat två gps enheter för kamerorna som
man kan låna genom vår teknikpool [2] (med eller utan lånekamera). Dessa
ger dock koordinaten för kameran snarare än verket men är ofta en bra
startpunkt.

Källor:
Bortsett från om koordinater (och övrig information) kommit direkt från
kommunerna finns det inget sätt att avgöra vilken källan är (då detta inte
anges på Wikipedia). Jag skulle kunna bygga till ett fält (i databasen) för
att åtminstone särskilja på koordinater som kommit direkt från OSM ifall vi
sätter import åt det hållet i verket.

addr:street:
Kan nog hålla med om att denna är överflödig. Speciellt då många av
platserna där statyer etc. placeras per sin natur stämmer dåligt överens
med adresser.

Kul att projektet och tanken bakom gillas. Håller med om att mycket mer
skulle kunna göras av det hela (speciellt för hemsidan). När jag drömde
riktigt stort satte jag till och med ihop [3].

/André

[1]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_skulpturer_p%C3%A5_S%C3%B6dermalm_i_Stockholm
[2] https://se.wikimedia.org/wiki/Teknikpool
[3]
https://se.wikimedia.org/wiki/Projekt:%C3%96ppen_databas_f%C3%B6r_offentlig_konst/App:I_Know_Where_That_Is
!

*André Costa*
GLAM-tekniker
Wikimedia Sverige

andre.co...@wikimedia.se <andre.co...@wikimedia.se>
+46 (0)733-964574

Stöd fri kunskap, bli medlem i Wikimedia Sverige.
Läs mer på donera.wikimedia.se <https://donera.wikimedia.se/node/6>