On Jan 1, 2014, at 4:31 PM, Peter Kindström <pe...@infolagret.se> wrote:

> Hej!
> Det du med massor av ord säger är alltså att du och Joakim bestämmer och om
> ni inte gillar idén får jag antingen inga som helst rättigheter eller så får
> jag klara mig på egen hand?

Nä det tycker jag inte att jag säger. Jag säger att om du vill så får du gärna
använda dig av infrastrukturen och vill du installera något på den så är du
varmt välkommen. Att om du inte klarar av det själv så kan dröja innan vi som
klarar av det får tid. Att om du vet någon annan OSMare med kunskap om hur man
installerar och sköter en maskin så kan du kanske övertala denne att hjälpa
dig. Om du presenterar vad det är du vill ha installerat så kanske någon här
som vet hur man gör kliver fram och hjälper dig. Just nu har dock jag väldigt
mycket att stå i med annat och hinner inte hjälpa dig.

Men ja, fram tills dess att fler kliver fram och vill hjälpa till med
maskinerna så kanske man kan säga att vi diktatorer, väljer och vrakar vad det
är vi vill skall finnas och hur det skall fungera. Men alla är som sagt
välkomna att kliva fram och hjälpa oss så det inte fortsätter vara på det viset.

> Sen kan jag tyvärr inte riktigt tolka om du tycker mina idéer kring
> webbplatsen och ett community är bra eller dåliga. Har jag fattat rätt att
> jag troligen inte får så mycket hjälp av er att genomföra idén?

Jag vet inte vad det är du vill ha eller hur du vill göra det. Men allt som gör
saker bättre välkomnas. Du får helt säkert fulla rättigheter att göra precis
vad du vill på den maskin som driver de tjänster du vill installera.

> Jag vill också påpeka att jag inte sa något om att Git är krångligt utan att
> det inte är avsett för skribenter, vilket är en helt annan sak. Jag gillar
> Git och använder det till mina programmeringsprojekt, men att använda i
> större skala för webbplatser är verkligen inte Gits styrka?

Git är ju bara ett sätt för oss att kunna samarbeta och göra ändringar och få
backup av webbplatsen.

> Nåja, en sista sak är att jag gärna vill höra om någon annan har synpunker i
> kärnfrågan:
>
> Fnns det intresse av att ändra webbplatsen på openstreetmap.se till att rikta
> sig mer mot icke teknikkunniga, allmänt kartintresserade besökare? Och i
> slutänden kanske bygga upp ett större community kring OSM och öppen geodata i
> Sverige?

Allt som gör det bättre tror jag välkomnas av alla. Vi är öppna till förslag
och låter dig installera precis vad du vill. Om du inte klarar av det blir det
väldigt svårt att ta ett beslut huruvida jag skall prioritera exempelvis att
fixa så att postigs är minutely-updated eller hjälpa dig med en maskin när du
faktiskt inte förklarar vad det är du vill ha mer exakt än att du inte gillar
det vi kör nu.

                        kalle