I mitt arbete med att utveckla något relaterat till postorter har jag
maskinellt fått fram relativt bra postortspolygoner. Kanske kan någon kan ha
nytta av dem?

<http://kalle.users.openstreetmap.se/postorter/>

De är producerade som voronoi-kluster som skapats från OSM och CC0-data i
"bootstrappande" iterationer.

1: Med samplingspunkter från OSMs ref:se:pts:postort-taggar, vilket ger ganska
dåliga polygoner.
2..n: Geocodar kända postadresser från energideklarationer och kontrollerar om
koordinaten ligger inom samma postnummer som senast kända polygon och använder
i sådana fall detta som en ny samplingspunkt och beräknar om polygonerna.

Den andra iterationen, "bootstrappingen", har jag än så länge bara kört två
gånger. Mängden kända postadresser jag har är begränsade till flerbostadshus.
Det kan alltså bli lite dåliga polygoner utanför centrala områden. Om någon
sitter på en databas med kända postadresser (Gatan 123, 456 78, Postorten) som
de kan dela med sig av som CC0 så tar jag gärna emot för att förbättra.

Enbart OSM-taggade:
<http://kalle.users.openstreetmap.se/postorter/postorter.1.osm>
Efter en iteration med geocoding av postadresser:
<http://kalle.users.openstreetmap.se/postorter/postorter.2.osm>
Efter två iterationer med geocoding av postadresser:
<http://kalle.users.openstreetmap.se/postorter/postorter.3.osm>

Det är alltså troligen .3.osm som är mest intressant att se på.

Ni får gärna kolla om det är något som är helt galet. För att göra det
rekommenderar jag att man kör in det i JOSM med en bakgrundskarta att jämföra
mot.

Jag i framtiden även försöka använda mig av snarlik teknik för att producera
CC0-postnummer-polygoner, men till detta kommer jag absolut behöva många fler
kända och lite avsides postadresser.

                kalle