Bumpar den här tråden.

Stockholms Stad har nu även släppt flygfoton från 2009, samt Tätortskartan
Stockholms Län och Stadskartan som öppet data (Se
http://open.stockholm.se/oppna-data/geodata/ )

De skriver på sidan att de följer den definition av öppet data som
organisation Open Definition anger:

“A piece of data or content is open if anyone is free to use, reuse, and
redistribute it — subject only, at most, to the requirement to attribute
and/or share-alike.”
  - See more at: http://opendefinition.org/#sthash.wggPKtKJ.dpuf

Eftersom Stockholms Stad inte nämner några krav utöver denna licens, verkar
de inte ens kräva att man anger källan (Notera: "at most").

Vad jag kan se skulle det t ex vara fullt lagligt att sätta upp en
tileserver med dessa kartor och flygfotografier, som man kan använda som
bakgrund och referensmaterial vid kartering i hela Stockholms län. Det vore
ju grymt att ha. Någon som har en idé om hur man extraherar kartor och
flygfoton från deras tjänster till tiles? Se t ex
http://openmap.stockholm.se/bios/dpwebmap/cust_sth/sbk/openmap/DPWebMap.html?zoom=3&lat=6579934.52075&lon=152321.17572&layers=FF00B0000000T

Är det någon som har invändningar, eller som redan har börjat använda datat
på något organiserat sätt för OSM-syften?

/Fredrik