Har aldrig kört med osmfilter... Vad jag förstår från din command-line så
har du planet.osm lokalt... Det är ju en rätt mastig fil att tugga igenom
och om du vill ha ut alla noder som ligger i relationerna så misstänker har
att man får traversera filen i flera pass innan man fått tag på allt (den
är ju svår att hålla i minnet). Jag har ju dragit min data från overpass
som jag misstänker har stoppat ner planet.osm i en databas med lite
index... Men nu spekulerar jag en aning :-)

kan du inte prova först att ta ut något lite ovanligare för att få en
känsla för tidsåtgången? Välj en tagg som är lagom obskyr.

/jonas

-- Skickat från en mobil devajs med ett pyttelitet tangentbord.. . Det kan
nog förklara både eventuella stavfwl och det lite korthuggna språket i
mailet.