Rörande default-lagret på www.openstreetmap.org,

Varför visas kyrkor (som kors) först på zoom-nivå 16?
Jag tycker de borde visas på nivå 13, så att man ser var
i landskapet kyrkorna ligger. Det är vad jag är van vid
från svenska kartor. Det är inte ont om plats på
nivå 13. Kartan över den svenska landsbygden är så
gott som tom.

Samma sak gäller många ortnamn, som visas först på en
högt inzoomad detaljnivå, trots att det finns gott om
plats att visa dem på mer utzoomade nivåer.

Även för openstreetmap.se gäller samma kritik. Men där
visas inga korssymboler alls för kyrkorna. Här är sjön
Tåkern i Östergötland, som ju omges av så många kyrkor,
men de syns ju inte!
http://openstreetmap.se/#11/58.3544/14.8291

Om OSM har någon regel att byggnad av typ church inte
ska visas, så kan vi ju införa en ny typ "svensk kyrka"
eller "svensk kyrka på landsbygden som utgör ett
riktmärke på långt håll" och tagga de svenska kyrkorna
med den typen, och låta den typen visas på zoom 13.

--
  Lars Aronsson (l...@aronsson.se)