Som tipset jag fick i den internationella maillistan: allt handlar om hur
man för sig. Går man runt och ser osäker ut så ser man mer misstänksam ut
än om man går runt med ett säkert intryck av "här ska jag vara". Jag har en
OSM-väst hemma men jag brukar glömma att ta med den när jag ska ut och
mappa. Brukar mest gå runt och anteckna husnummer. Hittar jag inget nummer
på ett hus så står jag inte kvar allt för länge och letar utan går vidare
till nästa. Hittar man 4 och 8 kan man dra slutsatsen att det emellan är 6.
Brukar heller inte anteckna just när någon passerar mig eller när jag
kollat på ett hus där det står nån på uppfarten, utan går vidare några steg
och antecknar sen.

Frågar någon vad man gör är det förstås bäst att bara säga som det är, även
om det finns en risk att man får stå och förklara vad OSM är för något ett
bra tag, och varför man inte bara använder kommersiella kartor... Brukar
börja med "jag håller på med ett projekt" och frågar de mer så förklarar
jag vad det är för projekt.

Själv har jag mappat husnummer då och då sen 2009 och anser mig väl ha rätt
mycket erfarenhet när det kommer till det... Undrar du nåt mer så fråga.

MVH Andreas