> On 03 Apr 2015, at 16:48, Tobias <tobias.messa...@gmail.com> wrote:
>
> Först ville jag bara be om ursäkt för den "lilla röran" jag ställde till med
> för 4-5 dagar sen angående stamnätet/europavägar. Sen vill jag bara få
> bekräftat om jag har förstått de vedertagna reglerna angående oklassade,
> tertiära och sekundär vägar eftersom det står att det fortfarande diskuteras
> om den saken.

Inga problem, skulle vara så tråkigt på mailinglistan om det inte skedde något
speciellt ibland. ;)

> Utanför tätort
> Alla länsvägar från grusvägar till primära vägar har en referens, ex (F 834,
> G 902, 127) och länsvägar har som lägst "highway=teritary". De vägar som
> saknar referens markeras som oklassificerade (bilvägar).

Mer eller mindre.

> Pga avsaknaden av referensnummer så skall en oklassificerad väg inte klassas
> upp till tertiär även om de i praktiken håller samma vägstandard som en
> länsväg markerad tertiär. Men en tertiär länsväg kan klassas upp till en
> sekundär väg om de håller en högre standard året runt och utgör en viktig
> anslutning mellan större vägar och/eller tätorter.
>
> Är detta en korrekt tolkning?

Mjo, dock skulle jag nog kunna klassa enskilda vägar som håller god standard
som highway=tertiary också. Kan vara bra att ta sig en fundera innan man gör
det för att se om det lämpar sig m.a.p övriga vägnätet i trakten. Det är lätt
att det går inflation på vägklasser. :)

/Joakim