Hej!
Jag har lite funderingar angående kvartersnamnen i Stockholm och hur man
karterar dessa.

Som jag sett har det hittills vedertagna sättet att kartera själva
kvarteret samt dess namn varit, att markera med en punkt i ungefärliga
centret på kvarteret. Min fråga till er är om det går att göra det mer
detaljerat, då miljöerna i centrala Stockholm sällan förändras storskaligt
ändå. Punkter är inte direkt så detaljerad kartering.

En idé jag har är att göra en multipolygonrelation, mestadels baserad på
vägar (har gjort ett litet test på Kungsholmen idag:
http://overpass-turbo.eu/s/clr
Dessutom behövs vägar i innerstaden sällan redigeras, så risken att en
nybörjare sabbar relationen är inte så stor.

En annan idé är att rita baserat på landuse om ett kvarter är målat som en
landuse-polygon. Men landuse-polygoner är ofta stora och ganska arbiträrt
målade i innerstan, inte som ett enskilt kvarter, som:
https://www.openstreetmap.org/way/54244330 i samma område.

Om ni gillar min idé med att ringa in kvarter inom vägarna som en
multipolygon (med eventuella stödlinjer för polygonen om det behövs, t.ex.
vid större vägar), så ställer jag upp på att måla om samtliga kvarter med
redan existerande punkt, till polygoner/relationer

​Eller har ni andra förslag? Eller är ni nöjda med hur upplägget är nu?​

Med vänliga hälsningar

*Niklas Henriksson*