Hej!

Det är inga problem att använda själva kartan, det finns många sätt att
använda den.

Om gatan/adressen finns inlagd i OpenStreetMap så kan man få koordinater
för en adress, men det är tyvärr inte så att alla adresser finns. Dock kan
man förstås lägga in de gator och adresser som man behöver.

Du kan själv testa hur väl det fungerar på
http://nominatim.openstreetmap.org

Utöver det så är det en god idé att faktiskt lägga in offentlig konst i
OpenStreetMap, men det kanske inte är det som ni hade tänkt? Sedan kan man
länka till själva objektet i OpenStreetMap, t.ex. "Sola i Karlstad" på
https://www.openstreetmap.org/node/873818832

Hälsningar Martin

Martin Norbäck Olivers
IT-konsult, Masara AB