> On 17 May 2016, at 15:14, Henrik Lundqvist <h.lundqv...@gmail.com> wrote:
>
> Även om de är öppna data numera så är det
> CC-BY vilket inte är kompatibelt med ODBL vad jag förstår. Rätta mig
> om jag har fel.

Det är något av en teknisk detalj.

Enligt OSMs Wiki så är CC-BY kompatibelt med ODbL om man får tillstånd att
återpublicera det hos OSM med källhänvisningen enbart i rådatan. Många,
inklusive mig, hävdar att det då inte är CC-BY länge, att dataägarna då
faktiskt även släpper sin data som ODbL.

Anledningen till detta är att de som inte håller med om kompatibiliteten tolkar
CC-BY att man lämnar källhänvisning i alla derivat. En renderad karta med
CC-BY-data kräver således en källhänvisning på själva kartbladen. Kartan hade
snabbt inte synts för alla källhänvisningar.

Jag hade personligen inte lagt in data från CC-BY-källor i OSM utan ett
skriftligt tillstånd att man får distribuera datan med ODbL. Har man en
relation med de som äger datan är det oftast inga problem för dem att ta det
beslutet.

Rent juridiskt är det ett mycket kort steg från CC-BY till ODbL, men många jag
försökt övertala att återpublicera med för dem ny licens har en inställning åt
hållet att "Nu har vi ju valt att publicera med licens X, så när någon ber oss
publicera med Y säger vi nej eller sätter till en utredning som det inte finns
plats för budgeten i denna mandatperiod", skriver ner det på en Post-IT-lapp
som de ganska omgående gör sig av med.

Grundproblemet är så klart att myndigheter skall publicera data som CC-0 eller
mindre, och det är vad man hela tiden skall poängtera när man pratar med
beslutsfattarna. Det börjar faktiskt hända. Här är lite argumentation:
<http://cc0.kodapan.se/ <http://cc0.kodapan.se/>>

                kalle