Här är en ny tråd för diskussionen om att starta en ekonomisk förening, vilket
påbörjades i följande tråd:
https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-se/2016-November/003019.html
<https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-se/2016-November/003019.html>

Jag är positiv till förslaget men vet inte hur mycket tid jag har att viga åt
det.

Den kanske viktigaste frågan är vad det är alla vill uppnå med att vara en
ekonomisk förening.
För mig handlar det just om att kunna föra en gemensam talan i frågor,
exempelvis när man lobbar på myndigheter för att släppa data eller om någon
vill nominera OSM till ett pris.

Jag anser att stadgarna om praktiskt genomförbart skall kräva att det finns en
kassör (styrelseledamot), en vice kassör (inte nödvändigtvis styrelseledamot)
och en andre vice kassör (inte heller nödvändigtvis styrelseledamot) som alla
har erfarenhet av bokföring, samt att allt arbete dessa gör skall vidimeras av
minst ytterligare en av de två andra kassörerna. Eller något åt det hållet. För
att vi så små och så spridda i landet.

Rent ekonomiskt så behövs det en grundplåt på c:a 3000 kr för att registrera
föreningen och banktjänster. Därefter kan man räkna med en lika stor kostnad
varje år om stadgar, ledamöter, revisor etc förändras, samt kostnader för bank,
medlemshantering och bokföringsmjukvara. Och bra mycket dyrare än så om ingen
vill ta på sig ansvaret att vara föreningens interna revisor.

Man skall nog räkna med att det kommer krävas 30 betalande medlemmar á 100kr
enbart för att betala för den administration som krävs för att det skall
fungera. Jag vet inte om det är möjligt att uppnå.

                kalle