Den 2016-11-25 kl. 23:54, skrev Mikael Nordfeldth:
> Så fort du har en stor yta per flygbild/sekvens så får du skevhet pga
> svårigheter att projicera bilden korrekt på en "platt" yta.
>
> Ännu värre blir det när du har stora höjdskillnader (t.ex. skåran i
> Mariehemsvägen i länken), då blir ju platta ytor helt omöjliga att
> projicera ifall ena sidan är flera tiotalet meter off i höjdled :]
> (kameran som fotade måste vara i princip rakt ovanför det upphöjda
> föremålet för att det ska projiceras rättvist)

I fallet med centrala Luleå är bilderna tagna hyffsat rakt uppifrån (i
alla fall inte mer snett än vad som förekommer på andra platser).

> Vidare så är GPS också förstås inte särskilt bra. Jag skiljer mig säkert
> upp till 5 meter enligt spår från mina cykelturer till och från jobbet.

Visst är det så, men om man försöker se något slags medel utifrån en
större mängd spår får man en känsla för hur flygfoton och GPS-spår matchar.

> De uppdaterar ju ändå sina bilder emellanåt, då kan offset variera vid
> byten. Vissa ytor kanske är ritade utifrån Mapbox Satellite också.

Det låter som en sannolik förklaring i det här fallet.

/Erik