Hej!

Jag är också ganska skeptiskt med samma anledningar som nämns övan.

Av 6 som kan tänka sig ställa upp som styrelse är det kanske 4 som
verkligen ställer upp, och det är på längre sikt ännu färre som
ställer upp till mer än att bara delta i styrelsemöten. I Wikimedia
Sverige var det nästan bara Jan Ainali och jag som under flera år har
satsat ganska många timmar i veckan för att dra föreningen vidare. Att
föreningen lyckades berodde dels på att vi hade än väldigt bra
kontaktnät när det startades, samt att föreningen var i en komfortabel
finansiell situation från början (stor privat donation vid start,
Wikipedias julkampanj samt nu extern finansiering från stiftelser och
staten). Det har varit/är väldigt svart att få aktiviteter igång som
inte drivs av styrelsen/kansliet.

Behövs det en representant i Sverige så går det att en redan
existerande förening kan söka att bli en officiell OSM-chapter. Så
gjorde t.ex. Wikimedia Italia:
http://www.wikimedia.it/cosa-facciamo/openstreetmap-italia/

Hälsningar,
Holger Motzkau