Från: Karl Wettin [mailto:karl.wet...@kodapan.se]
Skickat: den 20 december 2016 16:22
Till: OpenStreetMap Sverige mailinglista
Ämne: Re: [Talk-se] Baskarta öppen data helsingborg 2017

Hej Anders,

det är jättefin data! Det är inga problem med GeoJSON, men jag tror det är
många power-karterare som föredrar Shape-filer.

Otroligt kul att ni vill släppa denna! Ni blir först i landet vad jag vet, och
det kommer bli mycket enklare att få fler kommuner att haka på med detta. Även
extremt glädjande att ni väljer CC0!

Har ännu bara hunnit slänga ett getöga på det, men det ser bland annat ut att
vara vart enda husnummer i Helsingborg. Dessa är något man skulle kunna välja
att importera på liknande sätt som Danmark gör, dvs helt och hållet lita på de
offentliga husnummerna genom att radera allt som finns i OSM. Byggnader, vägar
etc är lite klurigare och kommer nog kräva att karterare manuellt jämför er
data med den som finns i OSM.

Det finns troligen en hel del projekt utöver OSM som kan tänka sig att
importera er data rakt upp och ner, exempelvis kan postnummer stoppas in i
Postnummeruppror.

Jag skall kika mer på filerna i mellandagarna.

God jul!

                                            kalle

On 16 Dec 2016, at 13:38, Jürisoo Anders - SBF