On Tue, 2017-01-31 at 12:50 +0000, Kesper Mark wrote:
> Hej!
>
> Jag har tidigare varit i kontakt med några av er i OSM Sverige för ca
> 1-2 år sedan.
>
> Då kom det upp lite om SLs hållplatskoordinaters korrekthet. Det
> verkade som en del av hållplatskoordinaterna inte stämde. Tänkte
> fortsätta på detta här. Vi på Keolis håller på kollar lite på olika
> hållplatser och deras koordinater och jag skulle vilja fråga om ni
> har någon lista/databas över vilka hållplatsers vars koordinater i
> antingen SWEREF eller WGS 84 verkar ligga fel/ha stor avvikelse eller
> [...]

Hej

Som Karl Wettin nämnde så är alla busshållplatser inom SLs område
ditsatta manuellt. Antingen baserat på observation på plats eller
möjligen baserat på satelitbilder. Den stora felkällan är helt enkelt
att busshållplatsen saknas helt från OSM.

Den här sidan listar samtliga SLs bussrutter från OSMs synvinkel
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Sweden/Public_transport
/Storstockholms_lokaltrafik#Bus
Den innehåller också en uppskattning på hur bra täckningen är gällande
busshållplatser per busslinje.

Som Karl också nämnde så är http://overpass-turbo.eu/ en bra sajt för
att hämta data från OSM. Den här länken ger en snabb överblick över
karterade busshållplatser. http://overpass-turbo.eu/s/lD3

Om det är så att SL är villig att öppna upp sin interna databas
gällande busshållplatser så kan det vara en intressant väg för att
förbättra kvalitén i OSM.

/Markus