Ja, highway=path används förstås för stig. Men den används även för gång-
och cykelvägar (med foot=designated och/eller bicycle=designated) och för
anlagda "stigar" som kan vara ett par meter breda (även om ingen
motortrafik är tillåten och därmed inte är highway=track). Så highway=path
kan användas ganska brett. I t.ex. JOSM:s förinställningar används det för
allt utom "Dedicated cycleway", "Dedicated footway" eller "Dedicated
bridleway".

highway=footway är ju då egentligen uteslutande avsedd för dedikerade
gångvägar (i stadsmiljö), som jag förstår det, liksom highway=cycleway för
dedikerade cykelvägar. Men på de flesta "paths" är ju normalt både
fotgängare och cyklister (MTB eller andra) välkomna.

Det jag är ute efter är ett sätt att särskilja så kallade "single-trail"
eller "single-tracks", alltså stigar där bara en person kan
gå/springa/cykla i bredd, från andra "paths" som är bredare och ofta
preparerade/anlagda. Därav behovet av kombination med andra taggar.

Vi bör ju dock inte använda foot=designated och bicycle=designated om de
inte uttryckligen är skyltade för detta (eller del av en kommuns officiella
gång- och cykelvägnät), även om OSM Mapnik använder det vid rendering.

Ett exempel är om jag planerar en löprunda där jag så mycket som möjligt
vill springa på skogsstigar/single-trails. highway=path kan visa även andra
"stigar", men om det används tillsammans med *surface *och *width *framför
allt så kan de åtminstone definitionsmässigt särskiljas (och därmed även i
renderare och ruttplanerare).

Att sedan skilja single-trails åt ännu mer genom mtb:scale,
trail_visibility osv.
känns lite som överkurs, men vore förstås i förlängningen en dröm för en
traillöpare. :D Då skulle man även kunna välja stigar av mer eller mindre
teknisk karaktär exempelvis.

Men om vi kan lista möjliga kombinationer av dessa taggar skulle det
underlätta inte minst för nya OSM:are. Även om det finns en engelsk
exempelsida kan det förekomma andra exempel i Sverige som vi kan lista och
visa bilder på.

MVH /Daniel