Hej!

För några dagar sedan började jag lägga märke till redigeringar som bara
bestod av place-noder [1]. Efter ett tag insåg jag att de är en del av
importen som diskuterades här i vintras [2]. Utifrån redigeringarna verkar
det som att de är gjorda utan större hänsyn till vad som redan finns och
utan större kontroll av den valda place-taggens rimlighet
(place=isolated_dwelling på bondgårdar som ligger inne i byar och därför
borde ha place=farm eller namnet på en landuse=farmyard-yta, dubbletter med
befintliga landuse=farmyard- eller landuse=residential-objekt, place=hamlet
som borde vara place=neighbourhood mm). Jag har letat, men inte hittat
något sätt att enkelt se vilka redigeringar som ingår i importen. Det finns
ingen hashtag eller annan standardiserad formulering i
redigeringskommentarerna, det står inget på deltagande användares
användarsidor, redigeringarna görs inte från separata importkonton, det
finns inga import=yes-taggar på importerade noder, och det finns ingen
lista över deltagare på wikisidan [3]. Dessutom lägger många användare in
endast en nod per ändringsuppsättning, vilket gör det ännu mer
svåröverskådligt. Finns det någon fungerande plan för genomgång och
städning i efterhand? Det som står på wikisidan om samordning på denna
mejllista och kontroll av enskilda användares redigeringar med Osmose
verkar inte ha följts.

Hälsningar
Essin

[1] https://www.openstreetmap.org/user/zag_abss/history