Hej!

Ett delsvar på fråga 2: place=locality som används för Jättholmarna nu är
på sätt och vis en generell "i brist på bättre"-tagg. Den renderas i
standardrenderingen på osm.org men bara med liten text från zoomnivå 16 och
uppåt. En multipolygon för de ingående öarna med taggen place=archipelago
[1] är en mer specifik taggning för det här fallet. place=archipelago
renderas inte alls i standardrenderingen för närvarande, men det kommer
antagligen att ändras förr eller senare. [2] Objekten kommer däremot upp i
sökresultaten, se t ex [3].

Ett sidospår till fråga 3: Du har kanske redan märkt att kustlinjerna
renderas om långsammare än andra OSM-objekt. Mer info om det finns på [4].

[1] https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:place=archipelago
[2] https://github.com/gravitystorm/openstreetmap-carto/issues/3394
[3] https://www.openstreetmap.org/relation/10692170
[4] https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Coastline