1) Samma hos mig. HTTP-fel 400.

Tittar man på ortofoto via Lantmäteriets egen sida,
https://minkarta.lantmateriet.se/, så är den seeeeeeg som sirap den också.
Igår KUNDE man se på flygbilderna även om det gick långsamt, kanske JOSM
timeoutar lite snabbare än web-viewern bara.

Just nu så svarar "minkarta" inte över huvud taget. Så det är nog nåt knas
på Lantmäteriets sida.

2) ganska mycket aktivitet i Facebook-gruppen, troligen därför det har
avtagit i den här maillistan. https://www.facebook.com/groups/osmsweden

/Tomas