Hej kära karterare. Jag vet inte ifall jag ska fråga här eller i facebook-gruppen för OSM-Sverige, men jag börjar här i alla fall.

Jag heter Christian Asker och karterar en del för OSM på fritiden. I mitt arbete som forskare i luftmiljö på SMHI använder vi OSM-data både här och där. Bland annat använder vi byggnader för att modellera luftmiljön i gaturum i städer. En osäkerhet här är att många byggnader i OSM saknar byggnadshöjd.

Som ett led i ett projekt kikar vi nu på att plocka byggnadshöjder från Lantmäteriets Laserdata skog. Än så länge täcks bara delar av Sverige av denna laserdata, men det är åtminstone bättre än det vi har nu.

Frågan är nu: när vi ändå beräknar byggnadshöjder, ska vi kanske importera dessa till OSM, för de byggnader som saknar höjd-info idag? Licensen på datat från LM är CC0, så den ska vara kompatibel med OSM. Troligen kommer det handla om att plocka höjden i centroid-punkten för varje byggnad. Troligen får man även filtrera bort små byggnader.

Importen innebär alltså inte att man lägger till byggnader som inte redan finns i OSM, utan endast "height"-taggen där denna saknas. Så; är detta intressant för OSM?

Mvh Christian Asker (OSM: ChristianA)