filip wolters wrote:
> Neen, ik begrijp het niet meer.
> In onderstaande link zie je dat voor bv. een cinema alleen een node kan
> gebruikt worden. En een plaats om een auto te huren kunnen zowel met node
> als area gemaakt worden. Waar zit de logica en waar vind ik een plaats waar
> alles goed beschreven staat hoe iets gemapt moet worden, met welke
> gereedschappen.

>http://toolserver.org/~kolossos/osm/osmhack.php?lat=50.86&lon=4.42&name=Belgium#Sport

Ach, dat is inderdaad niet erg consequent gedocumenteerd, maar wat die map
features pagina ook zegt, voor alles van shop/amenity/sport/nog_een_paar dat
je op een node kan zetten, kan je ook op een polygoon zetten, al dan niet
samen met building=yes als het om de omtrek van een gebouw gaat. Zelf logisch
nadenken gaat in dit geval boven de wiki.

> Relaties,

wat is je probleem hiermee? Meeste relaties zijn toch goed gedocumenteerd op
de wiki.

> bus-node op of naast de weg

eeuwige discussie. Ik doe zelf naast de weg, anderen hebben een andere mening.
Beide hebben een voordeel, maar het lijkt in OSM wel met alles meer af te
stevenen op een "naast de weg".

> met of zonder relatie,

moesten alle buslijnen in OSM zitten, dan had elke halte de relaties van die
buslijnen. Maar het probleem zit hem dus in het feit dat we maar een heel
klein aantal buslijnen hebben zitten in OSM, dus de meeste haltes hebben op
dit moment geen relatie.

Of bedenk ik me nu: bedoel je een soort relatie met de weg waar de bushalte
zich bevindt zelf?

> welke features mogen gebruikt

alles mag gebruikt worden, inclusief niet goedgekeurde, eigen verzonnen tags.
Als je iets de moeite vindt om te mappen, dan doe je dat gewoon

> en welke moeten nog goedgekeurd
> worden.

Over wat we "goedkeuring" kunnen noemen, kunnen we ook nog wel een boompje
opzetten. Als je bang bent een tag te gebruiken die niet is goedgekeurd, dan
hoef je dat absoluut niet te zijn. Uiteindelijk zal wat vaak gebruikt wordt de
facto "goedgekeurd" zijn. Alleen ontbreekt het dus soms wel aan documentatie.
Denk je in een situatie te zitten waarbij iemand anders toch zeker al iets
dergelijks moet gemapt hebben, maar je kan het niet vinden op de wiki, probeer
dan bijvoorbeeld eens door tagwatch te snuffelen.

> Je hoort het, de hele rimram. Nu is het een zoektocht door
> verschillende sites, menu's, google hier google daar. Zowel de mapper als
> diegene die de kaarten willen gebruiken worden afgeschrikt door het
> ondoorzichtige van het geheel.

Dat is waar, maar niet bepaald snel op te lossen. OSM is nog erg jong en moet
daarin nog heel wat groeien. Bedenk dat nog geen twee-en-half jaar geleden de
kaart in Antwerpen er bijvoorbeeld zo uit zag:
http://wiki.openstreetmap.org/images/archive/5/57/20070310155430!Antwerp.png
dan zie je wel hoe jong alles nog is. Dus geef het nog een beetje tijd. Zoals
vaak loopt documentatie altijd achter, want mappers zijn er nu eenmaal meer
dan mensen die ook documentatie neerpennen :-)

Ben