Egy picit ugyan hosszura sikeredett, de hatha hasznos masnak is:

Nehany  javaslat  vekonykliens  eszkozokre  (es  tenyleg  nem a reklam
helye):

nComputing   vekonykliensek   ->  bemutato  darabot  tudtok  kerni  az
Alphasonic Kft.-tol; Tobb napra tudjak biztositani az eszkozt, DE csak
azzal  a  feltetellel  hozhatjatok  el,  ha  a termek arat kaukciokent
kifizetitek   (majd  ha  visszakerult  az  eszkoz  akkor  az  osszeget
visszaadjak).   Mi   az   nComputing   termekek   kozul   az   L300-al
probalkoztunk. Par evvel ezelott kicsit lassucskanak tunt, illetve nem
volt  kompatibilitasa  Windows  2008-al  illetve  Win  7-el.  Mara  ez
valoszinuleg  valtozott,  talan erdemes futni naluk egy kort (mar csak
azert  is  mert  van  kifejezetten tanterembe tervezett vekonykliensuk
is).  Az  eszkoz  maga kicsi, egyszeru, picit "gagyinak" tunt, monitor
hatlapjara  rogzitheto  volt.  A  tesztelesnel  - ahogy irom fentebb -
lassu volt a hasznalata, akadozott.

HP  vekonykliensek  - viszonylag sok tipus es verzio letezik a HP-bol,
ezekkel  is  futottunk  nehany  kort.  A  tapasztalat  az  volt,  hogy
celszerubb  volt  az  eszkoz kivalasztasahoz a HP segitseget kerni, ez
ugyben szamunkra Kocsis Istvan
("Kocsis,  Istvan (PSG TC - Hungary)" <istvan.koc...@hp.com>) nyujtott
kimerito  segitseget. Ket hetre biztositottak a bemutato darabot. A HP
eszkozok   kulsore   szepek,   kisse  robosztusak,  es diakok ellen is
ved  valamilyen  szinten  (pl.  letezik  ket darab rogzitheto usb port
rajta,   igy  nem  tudjak  kihuzni  a  billentyuzet-eger  parositast).
Altalaban  ket verzio van az adott termekbol: Windows CE es Linux OS-t
futtato.  A Windows-os verzio nem rossz, de gyakorlatilag a HP eszkoze
(es itt most fokent a t5740e -rol beszelek) egy mini PC-nek felel meg.
Alacsony  fogyasztas,  zajtalan,  monitor hatara rogzitheto (megfelelo
kiegeszito   vasarlasa  eseten).  Ha  nem  HP  monitorral  szeretnetek
hasznalni  akkor  kulon  szukseges  hozza  display port-dvi atalakitot
venni,  mivel  nincs  rajta  standard dvi/dsub kimenet. A Windows CE-s
verziohoz   letezik   egy  HP  Classroom  manager  program  is,  amely
segitsegevel  adminisztralni  tudod  az  osztalytermet.  A  t5745  -os
linuxos  verzio  operacios  rendszeret -ergo nagyjabol a vekonyklienst
is-  le  tudod  tolteni  Virtual Box ala, igy mintatermek nelkul tudod
tesztelni a kepessegeit korlatjait (ha szukseges keresek linket).
Ami  tetszett:  viszonylag  gyors,  szep,  esztetikus  kinezet, celnak
megfelel
Ami  nem  tetszett:  tul  sok beallitasi lehetoseg van a felhasznalora
bizva,    nincs    (vagy    csak   korlatozottan   lehet   kozpontilag
adminisztralni)

Oracle/Sun    Ray    vekonykliensek    -    mi  ezeket  az  eszkozoket
valasztottuk,   kozel  120  db van az intezmenyunkben (vegyesen a 2-es
es   a   3-as   verziokbol).  A  2-es  kulso  kinezete egyszeru -talan
tul  egyszeru  is,  2db  usb  port  kerult  ra, illetve egy darab DSUB
kimenet  talalhato  rajta.  A 3-as verzion, illetve az ujabb verziokon
mar  4-6  USB porttal valamint DVI kimenettel is felszerelesre kerult.
Az  oracle  elonye  az osszes tobbi eszkozhoz kepest, az a zero kliens
oldali   adminisztracio,  azaz  valoban  vekonykliens  ez  az  eszkoz.
Nincs  forgo  alkatresz,  nincs  melegedes,  nincs benne gyakorlatilag
semmi ami meghibasodhatna.
Ellenben megvan a hatranya is: a mukodesehez szukseges egy (vagy tobb)
u.n.  session  szerver  ami  a  munkameneteket  szabalyozza, es maga a
session  szerver csatlakozik a VDI, vagy terminal kiszolgalokhoz. Ergo
szerver   oldalon   meglehetosen   eroforras   es   eszkoz-igenyes.  A
licenszelese  szinten  horror:  alapbol  szukseg van egy RTU (right to
use)  licenszre,  valamint  ha a frissiteseket is szeretned beszerezni
hozza  akkor  az  u.n.  Premium  Support-ra  is  -amelyet  evente kell
fizetni  (a napokban ezt is kavarjak, igy elkepzelheto, hogy az eszkoz
firmware-jehez  meg  egy  kulonallo licensz is szuksegeltetik majd).
20    munkaallomasos   tanterem   kialakitasa   nagyjabol   1.7MFt   +
billentyuzet/eger,   valamint   a  szukseges  szerverek.  Szervereknel
nagyjabol  2MFt-al (2db szerver) kell szamolni 40db eszkozhoz (a 120db
eszkozhoz  mi  4db  X4140-est  illetve  3db  HP  Proliant  dl380 G7-et
hasznalunk - teletuzdelve memoriaval, cpuval, stb.).

Ami  tetszik: gyors, egyszeru, zero -es valoban zero - adminisztracios
igeny  szukseges hozza. Kartyaolvasoval is rendelkezik, esetlegesen az
uj  diakigazolvanyokkal  ossze lehet majd parositani a rendszert , igy
nem  szukseges  a windows-os felhasznaloi azonositas. Tovabba hasznos,
hogy konnyeden megoldhato (akar kartyakkal) a linux/windows rendszerek
kozotti  valtogatas. Az eszkozok minimalis fogyasztasa is jelentkezett
a  villanyszamlankon:  evente  kozel 350e ft-ot takaritunk meg ezzel a
megoldassal.
Ami   nem   tetszik:   draga.   Egyertelmuen  draga,  es tul bonyolult
a  licenszelese. Tovabba olyan extra funkciokra is kepes amelyeket egy
iskolaban nem hasznalnak ki a diakok.

Amiert  megis  megemlitettem  a Oracle/Sun ray eszkozoket az az , hogy
rendszeresen  lehet talalni az Oracle foruman felajanlasokat, ahol Sun
ray   1g   vagy  2-es eszkozoket kinalnak fel oktatasi intezmenyeknek.
Sok  esetben  az  intezmenynek  "csupan"  a  szallitast kell fizetnie.
(persze  ezek  nyilvan hasznalt termekek lesznek, szakkepzesibol pedig
ha jol tudom csak es kizarolag uj eszkozok vasarolhatok).
---
Ami meg esetleg fontos lehet: amennyiben Windows rendszert szeretnetek
hasznalni  akkor  alaposan  nezzetek  utana  a  szukseges licenszeknek
(RDS  CAL  stb.) mert ha terminal szerveres megoldassal fogjatok
hasznalni  a  rendszert  akkor szukseg lesz tobb mindenre is, ha pedig
VDI-os rendszer lesz akkor pedig azert :) .

Remelem tudtam segiteni, udv
David

--
Best regards,