On Tue, Feb 03, 2015 at 12:04:27AM +0000, k...@mayten.sch.bme.hu wrote:
> Szia,
>
> Gabor mar leirta azt amit en erdekesnek talaltam, ugy tunik ez az en
> levelembol elsore nem ment at.  Nevezetesen nem az, hogy
> centralizalt szurest kenyszeritesz ki (semmi gond nincs ezzel) hanem
> az, hogy egy plusz, felesleges timeoutot okozol ami raadasul
> semmilyen jarulekos elonnyel nem jar.

Csak azzal, hogy működik -- ezt máshogy hogyan oldanád meg?
Nyilván meg lehetoldani mindenféle timeout nélkül is, de akkor
a mail gatewayt kellene minduntalan piszkálni, ha valamelyik
alegységnél változik valami.

> Az eredeti kerdesemre nem valaszoltal (lehet szandekosan),
> nevezetesen mivel a masodlagos MXek (az egyetlenek amik kivulrol
> elerhetoek) minden cimzettet elfogadnak (hisz ok csak relayeznek)
> igy olyan leveleket is kezelned kell belul, amirol mar elso
> ranezesre tudhato lett volna, hogy ervenytelen a cimzett.

Mit értesz azon, hogy "kezelned kell"? A központi gateway ellenőrzi
a hibás címzettű leveleket, de hát honnan tudná a nyomorult, hogy hibás
a címzett?

> Ennek a centralizalt kialakitasnak sehol nem eleme az, hogy az
> elsodleges MX elerhetetlen legyen.  Az elsodleges MXetek is lehetne
> igazabol egy elotet szerver ami csak a szurest vegzo 'igazi'-nak
> relayez.

Ha az elsődleges szerver (ami nálunk van) kintről nem lenne elérhetetlen,
akkor miért küldenék a gateway felé a leveleket és miért ne küldenék
közvetlenül hozzá? Ha a gatewaynek lenne nagyobb prioritása, akkor a
gateway miért küldené át nekünk?

Nem én találtam ki a rendszert, nyilván lehetne máshogy is, de ez így
elég jól érthetően működik.

Vagy arra gondolsz, hogy beesik az email, a mailszerverünk átküldi a
központba ellenőrzésre és a központ utána visszaküldi, hogy berakhatom
a postafiókba? Ezzel az a baj, hogy bárki megteheti (technikailag), hogy
egyszerűen kikerüli a központi szűrést.

> valoban nem, de felesleges eroforrasokat sem akarok pazarolni.  sem
> azzal, hogy olyan varakozasra kenyszeritsem a kuldo MTA-t, amirol
> mindenki tudja, mi lesz a vege, sem pedig azzal, hogy olyan
> leveleket szurok meg amelyekrol mar az elejen tudtam, hogy el fogom
> dobni.

De ugye az elején még nem tudod...

> De nem akarok en meggyozni senkit, a gyakorlatod koncepcioja,
> illetve a mogottes logika erdekelt, hogy szerinted miert jo, ahogy
> csinalod (nyilvan, ha nem tartanad jonak, nem csinalnad).  Ki tudja,
> ugye, mikor botlik bele az ember valaki mas gyakorlataba amibol
> erdemesnek tart valamit ellesni.

Nem én találtam ki, és mindegy, hogy jónak tartom-e (nyilván van hátránya
is, pl. az a pár másodperc timeout levelenként), mert ez van. De
összességében jónak tartom.

Az egyes tanszékek/tagintézmények így teljesen szabadon kezelhetik a
dns/mail/stb. adataikat anélkül, hogy a központban bárkinek bármit is
állítani kelljen.

> A kuldes kulon tema, nem kevernem ide, engem csak a fogadasi
> gyakorlatod tett kivancsiva, kuldest nem is kerdeztem.  A fogadas
> meg ugye nem csak ugy random megy, ahhoz elobb valakinek MX rekordot
> kell hirdetnie, ahhoz DNS-ben kell rekordokat elhelyeznie.

Felteszek két kérdést:

1. Honnan tudja a világ, hogy az apaczai.elte.hu-ra küldött e-maileket
nem a mail.apaczai.elte.hu-ra, hanem az mx*.elte.hu-ra kell küldeni?
(Válasz: az apáczais dns szerver mx rekordjából.)

2. És honnan tudja az mx*.elte.hu, hogy az apaczai.elte.hu-ra menő
leveleket a mail.apaczai.elte.hu gépre kell küldeni? (Válasz: szintén
az apáczais dns szerver mx rekordjából).

Ha a dns-embe csak a mail gatewayt írnám be, akkor megspórolnék a világnak
rengeteg timeout-ot, viszont a mail gateway sohasem tudná meg, hogy mit
csináljon a nekem szóló levelekkel. :)

Ha nem akarsz "fals" DNS szerverekkel kifelé-befelé más-más adatokat
publikálni (ami szerintem szintén nem lenne túl elegáns dolog), akkor
hogyan éred el, hogy ugyanarra a kérdésre más-más (egyetlen mx) válasz
jöjjön? Nyilván lehetne úgy dns szervert csinálni, ami adott gép(ek)nek
más mx rekordot küld, mint a világ többi részének, de nekem akkor se
lenne szimpatikusabb megoldás, ha én dönthetnék arról, hogy hogyan
működjön az intézmény e-mail-továbbítási rendszere.

--
PTG
* Culus fears perl - the language with optional errors