Üdv!

Szeretnék egy ubuntu szervert beállítani.
(eddig windows szerver volt, de az elavult és nincs lehetőségem új licenszet
venni)
A feladata egyelőre az internet elérés / megosztás biztosítása lenne.
(de későbbiekben fájlmegosztásra is használnám)
Főleg lenti link alapján indultam el. De néztem már több ilyen leírást is a
neten.
Fix ip-t szeretnék használni, nem kellene dhcp szerver rá.
De nem értem, mert magán a szerveren megy az internet elérés.
Viszont proxyn keresztül (3128 porton) a klienseken csak a https oldalakat
tudom megnézni, a http oldalak esetén a proxy szerver elutasította a
kapcsolatot üzenetet kapok.
Ez miért lehet?
Mit kellene még engedélyeznem?
Hol találok ehhez valamilyen jó leírást, ahonnan ezt meg tudnám tanulni?

Előre is köszi!