Áno Martin pomohlo, ďakujem
Paľo menil som čo som vedel, aj som to skúšal cez AUT, UIS príkazy, aj ten symbol-assign som mal vypnutý, ale nejak sa to nechcelo meniť, neviem kde je chyba, každopádne keď som to definoval ako "u" a zadal tam Martinové údaje tak to funguje fajn, takže asi to urobím takto. Každopádne ak môžem ešte.

To by si musel prekompilovať Therion. Ale od toho sú uživateľské
značky, aby sa nesiahalo do zdrojového kódu.

___ nemusíš nič prekompilovávať, toto si vlož do configu (všimni si "-layout ph" v druhom riadku (za tým môže byť aj ďalší s niečim iným: -layout xy)):

source dedicny_brloh_th.th
export map -output dedicny_brloh.pdf -layout ph

layout ph
code metapost
  def a_sand (expr p) =
  T:=identity;
%  thclean p;
  pickup PenC;
  path q; q = bbox p;
  picture tmp_pic;
  tmp_pic := image(
    for i = xpart llcorner q step 0.4u until xpart urcorner q:
      for j = ypart llcorner q step 0.4u until ypart urcorner q:
        draw origin shifted ((i,j) randomized 0.7u) withpen PenC;
      endfor;
    endfor;
  );
  clip tmp_pic to p;
  drawoptions();
  draw tmp_pic;
enddef;
endcode
endlayout

Neviem ako potom určiť farbu - keď si nakreslím "area u:bahno" tak neviem definovať farbu. Cez "symbol-color area u:bahno 50" to nejak nefunguje ani keď zadám [50 50 50]. Treba farbu definovať niekde v "beginpattern(pattern_bahno);", alebo "def a_u_bahno(expr Path) =" alebo ako?

To by som musel skúmať je na to niečo ako „withcolor“

____ tu sme pri dlhodobom probléme, pre značky typu u:niečo nefungujú príkazy typu symbol-color, symbol-hide a podobne. Takže sa s nimi nedá moc dobre pracovať. Jediná možnosť zatiaľ, ako ich nezobraziť na kompilovanej mape je zadať "symbol-hide group all", čo vyhodí úplne všetko, a potom si po jednej značke všetko vyvolať späť cez symbol-show line wall, atď. Ale tiež sa nedá symbol-show line u:niečo, takže je to problematické. Je to ale len nedostatok kódu Therionu a teda zrejme nič, čo by sa v budúcnosti nedalo vyriešiť.

Keď mám v xvi. súbore nejaké údaje a potrebujem ich pretočiť na druhú stranu (zrkadlovo) dá sa to? Pretože mám taký problém, kreslím mapu jaskyne nad ktorou je závrt, závrt mám po povrchu zameraný, zanesený do xvi. súboru, ale jeho vykreslenie prebehlo v therione na opačnú (ľavu) stranu ako som chcel (ja som chcel aby to vykreslilo vpravo) - viď priložený obrázok. Dá sa to bez toho aby som musel meniť základný azimut v údajoch?

Na to je príkaz „extent“ v centerline, v tvojom prípade má byť na
začiatku "extend left“ (štandartne je tam automaticky "extend right“,
a pred tou zámerou, čo už má ísť doprava, tak „extend right“. Viď
Thbook posledná kapitola.

____ príklad dole - extend left, right (treba sa s tým len vyhrať, vždy prekompilovať xvi, ktoré automaticky aktualizuje v th2:

  date 2016.04.28
  data normal from to compass clino tape