Bedoel je hier echt het opstellen van *leer*plannen (wettelijk
verplicht basisdocument met de eindtermen),

Als je de leert voor leerkracht zou je moeten weten dat wij niets aan
het leerplan kunnen wijzigen. Dit doen de overkoepelende organisaties.
Weet ook dat als je naar de leerplannen kijkt dat daar nergens staat dat
je closed source software moet gebruiken. Iedere school mag daarin
kiezen. Volgens mij gaat het over het opstellen van een jaarplan.

Hallo Ismaël, natuurlijk weet ik  - zijnde een leerkracht - dat "een gewone
sterveling" niets aan het leerplan kan wijzigen, maar mag ik niet hopen dat
iemand van de leerplancommissie hier feedback vraagt over een leerplan en
geïnteresseerd is over hoe ze open source daarin kunnen integreren ;) ? Of
zou dat een utopie zijn ;)... Maar om alle onzekerheden uit de weg te ruimen
dacht ik van het toch maar eens te vragen, zelf denk ik echter ook dat het
gaat om een jaarplan ipv leerplan.

Dat ze onmogelijk de verplichting kunnen opleggen om OSS te *gebruiken* weet
ik ook wel (en ik zou het ook niet willen), maar het kan best zijn dat ze in
een leerplan kunnen opnemen dat de leerlingen de verschillen moeten kennen
tussen open source software en closed source software.

Eigenlijk zou er toch zeker iets mogen instaan met betrekking tot open
standaarden. Nu staat er bv. in het leerplan informatica vd 2e graad enkel
een vermelding 'de noodzaak inzien van standaardisatie bij het gebruik van
een code', met als voorbeeld 'Onder meer ASCII-code, Unicode'. Dit staat
echter cursief gedrukt en is dus niet verplicht om gezien te worden.

Aan het leerplan moet niets gewijzigd worden, want zoals je ook zou
moeten weten is het leerplan vaag en abstract. Wat ons een brede keuze
laat om zelf te kiezen welke pakketten we willen gebruiken om onze
leerlingen iets bij te leren (Office of OpenOffice.org).

Toch zijn er ook leerplannen die mij net iets te specifiek (te beperkend)
zijn. Zo is er in het leerplan van Commercieel Webverkeer (VVKSO, laatste
versie dateert van 2001) sprake bij de leerplandoelstellingen (dus niet bij
de leerinhouden, wat nog iets anders is) van ASP (Active Server Pages), FSO,
ActiveX, ADO,... terwijl er toch nog heel wat andere alternatieven zijn die
net hetzelfde kunnen, niet?

of bedoel je het opstellen van een *jaar*plan (hulp- en
communicatiemiddel om aan te geven hoe je als leerkracht de
leerplannen gaat realiseren).

Om die pakketten dan te mogen realiseren zullen we toch toelating moeten
krijgen van de directie van die bepaalde school. Dus als zij niet open
denken zal het niet lukken. Leerkrachten mogen niet zomaar open source
gebruiken als zij dat willen. De school moet daarmee akkoord gaan. (maar
ik denk persoonlijk dat een school daar snel mee akkoord zal gaan als ze
horen dat het gratis is ;-) )

Niet noodzakelijk hoor. Zo heb ik nog les gegeven in het zevende commercieel
webverkeer waar ik gekozen had voor Photoshop aan de ene kant (pixel), maar
Inkscape (vector)aan de andere kant. Ik heb daarbij ook nog het ene jaar
Blender gegeven en het andere jaar moesten ze Linux installeren. Ik heb
daarvoor geen toelating moeten vragen aan de directie, maar om eerlijk te
zijn was het wel zo dat de leerlingen in 7ComWeb een eigen laptop hadden,
wat het natuurlijk makkelijker maakte. In een computerlokaal met computers
van school kan ik natuurlijk niet zomaar zaken gaan installeren zonder
toelating van directie. Maar dan nog, voor een practicum van wiskunde heb ik
gebruik gemaakt van Geogebra, door gewoon gebruik te maken van de applet
vanop http://www.geogebra.org

Denk ook aan de boeken die ze dan wel moeten/kunnen gebruiken. Volgens
mij zijn er niet veel boeken te verkrijgen die over onderwerpen als
OpenOffice.org gaan. Ze kunnen toehappen op het idee, maar dan weer
alles laten vallen als ze geen materiaal beschikbaar hebben om dit te
onderwijzen.

Klopt volledig, je moet al redelijk gemotiveerd zijn en tijd hebben om zelf
een cursus op te stellen. Er bestaat wel al een cursus OOo, maar dit voor
het eerste of tweede jaar. Alleen ben ik nu de link kwijt, waar je die kon
bestellen/aankopen. Het was in Nederland dacht ik.

Zelf heb ik geprobeerd om een "algemene" cursus op te stellen, omdat heel
wat *principes* (bv. opmaakprofielen) hetzelfde zijn, bij het om het even
welk pakket. Heel wat oefeningen - als ze niet te specifiek opgesteld zijn -
kunnen trouwens gebruikt worden in om het even welk pakket. Ik kan me echter
voorstellen dat de meeste leerkrachten een uitgebreide cursus wensen. Als je
een kijkje wil nemen: http://nl.wikibooks.org/wiki/Tekstverwerker en
http://nl.wikibooks.org/wiki/Kantoorsoftware

Groeten,
Mattias Campe,
leerkracht secundair onderwijs in de vakken informatica en wiskunde
(diploma: licentiaat informatica).

Mvg
Ismaël Demiddel

Ismaël, uit interesse: sta jij ergens in het onderwijs?

Inderdaad, ik zit in mijn laatste jaar op de Arteveldehogeschool in Gent.
Vele van onze leerkrachten hebben directe linken met de mensen die het
leerplan opmaken en vaak is hier dan ook over gepraat tijdens lessen. Zelf
heb ik les van Danny Devriendt die je msh wel zal kennen van alle WerkWijzer
boeken van Word en Dreamweaver. Hij heeft enorm veel connecties op het vlak
van die boeken uitbrengen en ze te verkopen in scholen.

Zelf was ik van plan om een boek te maken rond Edubuntu en wat software die
erbij zit als eindwerk. Nu zou dit tegen volgende week moeten klaar zijn,
maar er heeft iemand van ons groepje het laten afweten. Deze persoon zit in
Zambia en laat niets meer van hem horen :-S

Toch zal ik mijn best doen om het boek zondag of maandag af te werken zodat
we zeker tegen dinsdag een gedrukt exemplaar hebben. Kwestie van een
voorstelling van het boek te hebben. Het zal gaan over de installatie van
edubuntu (via install cd) tot aan installeren van flash player of de
nieuwste versie van firefox 2.0 (zo kennen ze al iets van de terminal) Er
zit ook een hoofdstuk in over OpenOffice.org, maar het zal allemaal nipt
worden.

Bij ‘de slegte’ heb ik vorige week een boekje zien liggen over
OpenOffice.org, maar dat is echt niet te gebruiken in het onderwijs. Veel te
beknopt en meer een zelfstudieboek. (Dit was wellicht de bedoeling van de
auteur.)

Ik zal proberen om vanaf zondag aanwezig te zijn voor de opbouw van VLOD,
maar ik zal zeker de andere dagen komen (zoals ik beloofde)

Groeten
Mattias

Tot op VLOD zou ik zeggen! ;-)

Om me te herkennen: https://launchpad.net/~ismael-demiddel