Op vrijdag 22-02-2008 om 15:07 uur [tijdzone +0100], schreef
Linuxinstallaties.be:
> Ik vind dat linux niet gratis hoeft te zijn, het is inderdaad zo dat
> gratis niet verkoopt.

Tuurlijk niet, gratis geef je weg.

Of course not, gratis is if you give something away.

> Er is ook geen mens die weet dat je bij aankoop
> van een nieuwe pc extra betaald voor de windows licentie. Ik verkoop
> zowel windows als linuxpc's en moet zeggen dat er bijna geen intresse
> is voor linux. Iedereen wil gewoon windows op z'n nieuwe pc, of ze
> kennen linux niet.

De meeste PC-winkeliers en andere PC-verkopers vertellen me dat de
meeste van hun klanten om de gratis Windows-versie vragen, zoals je die
ook kan downloaden van het internet.

Most PC shop owners tell me that most people prefer the "free" version
of Windows (you know, the ones you can download from the internet...).

> [...]
> gedownload worden omdat de mensen hem niet echt weten staan. De linux
> cd's zouden moeten via computerleveranciers verdeeld worden (zoals het
> met windows is). Verkoopprijs zou ik zeggen vb 45 € = 37,19 zonder btw
> en 7 € voor de winkelier. Resultaat linux (fabricant ubuntu of andere)
> heeft er zelf nog € 30 aan over. Die € 30 moeten ze integraal uitgeven
> aan marketing en reclame (als extra aan dat ze nu al doen). € 30 maal
> duizenden verkochte cd's dan heb je snel een aardig bedrag om vb. in
> kranten reclame te zetten of zelfs met tv spots.

Je zegt nu dat "linux" niet gratis mag zijn omdat Windows immers toch
ook gratis is voor de meeste mensen?  Dat is één van de meeste absurde
redeneringen die ik ooit gehoord heb...

Are you saying that "linux" should cost the customer because Windows is
free for most people?  That's quite an absurd way of thinking IMHO...

> RECLAME = VOOR IEDEREEN VERSTAANBAAR en geen superintelligente
> reclamespots zoals ik indertijd nog gezien heb van IBM. Verstaanbaar,
> goed uitgewerkt, zoals de reclames van vb belgacom (gewoon voorbeeld
> hé).

Ons budget is niet echt van dien aard dat we TV-spots kunnen
maken...  :-p
En wees gerust dat we geen "geek" reclame maken als we op beurzen staan.

Of course, but I don't think our budget allows us to do TV publicity
yet...   :-p
And we don't promote it as a "geek OS" when we are on computer fairs.

> Zelfde met OpenOffice.Org laat die dan wel nog downloadbaar zijn maar
> vraag vb. € 20 per download. Je zal zien dat de mensen graag die € 20
> zullen betalen, voor een product dat eigenlijk perfect hun wensen
> beantwoord. In vergelijking met MS Office die €139 kost voor een
> studente versie, is het dan nog bijna niets.

Als je OpenOffice.org wil verkopen, waarom doe je dat dan niet?  Er zijn
verschillende commerciële versies van, die vaak ook extra fonts e.d.
bevatten.  Heb je die in je winkel?  (Of willen je klanten liever de
gratis versie?)

If you want to sell or buy OpenOffice.org, why don't you just do it?
There are several commercial versions of it, that also come with extra
templates, fonts, etc.  Do you have one of them in your shop?  (Or do
your clients prefer the free version maybe?)

> Nog een kleine opmerking voor de mailinglist :
>
> Altijd alles in het engels doen schrikt af ! "linux is voor nerds" als
> je wilt dat dit niet zo is doe dan ook niet zo.

Niet alles moet in het Engels, maar het is de meest efficiënte manier om
te communiceren tussen de actieve medewerkers binnen het Belgische
LoCoTeam.  Zaken die (waarschijnlijk) enkel voor één taalgroep van
belang zijn kunnen ook in die taal (vermeld bovenaan liefst wel even in
Engels waar het over gaat).

Not everything has to be in English, but it's the most efficient way to
communicate between the active participants in the Belgian LoCoTeam.  If
something is (probably) only relevant to one of the language subgroups,
then you can use that language (but please put a short explanation in
English at the top then).

> Ik weet dat hier in de mailinglijst voor meer dan 95 % vlamingen
> zitten.

Ik ben de lijstbeheerder, dus ik denk dat ik dat beter kan
beoordelen...  ;-)

I am the list admin, so I think I can judge that better than you
do...  ;-)

> Slechts een heel klein beetje Walen, wel laat die een eigen lijst
> maken eventueel samen met Frankrijk als ze met te weinig zijn. Wij
> Vlaamingen werken ook veel samen met de nederlanders.

We hadden anders geen probleem om met mensen uit de hele wereld samen te
werken op FOSDEM, dus dat moet binnen Ubuntu België ook kunnen.

We didn't have any problems to work with people from all over the world
at FOSDEM, so it should work in Ubuntu Belgium too.

PS: als je per sé een lijst in 't Nederlands wil, mag ik dan ook alle
mails die niet in correct Nederlands zijn blokkeren?

--
Jan Claeys