Van: ubuntu-be-boun...@lists.ubuntu.com
[mailto:ubuntu-be-boun...@lists.ubuntu.com] Namens Jurgen Gaeremyn
Verzonden: zondag 12 juli 2009 15:51
Aan: Ubuntu Belgium
Onderwerp: Re: [Ubuntu-be] Forum for Ubuntu-be discussion?

ivan flo wrote:
> En waar staan we met al die "channels"? Nergens ...

... elke woensdagavond om 21u op #ubuntu-be
> Kan je niet op de IRC, om welke reden dan ook, dan heb je het gemist. De
> IRC is 1 maal om de x-aantal tijd...

... 1 x om de week. Uitzonderingen daar gelaten.
En inderdaad: kun je niet op IRC, dan heb je 't gemist.

Op maandagavond heb ik computerclub (tweewekelijks) én badminton.
Als ik me niet kan vrijmaken, heb ik het ook gemist.
Vergaderingen waar beslissingen genomen moeten worden, vereisen een
directe interactie. En je kunt dit niet blijven uitrekken.

> En dan nog worden er geen beslissingen genomen Een BBQ en
> schilderwerkjes ...
> En welke beslissing werd er laatst gemaakt?
> En de voorgaande keer?

... en daarmee maak je nu nét mijn punt: we moeten werken aan wat we hebben.
Het probleem is niet waar en hoe te vergaderen, het probleem is een
beslissingskracht.

Feitelijk is er een bestuur van een handjevol mensen (ik denk aan JanC,
Marc Vanden Borre,  Jean Huberts, aan Cedric Janssens, Pierre Buyle, en
nog wel enkelen) die heel sterk aanwezig zijn in het Ubuntu-be
gebeuren... en hun inbreng is dan ook wezenlijk. Wat mij betreft mogen
deze mensen knopen doorhakken zonder telkens groen licht te moeten
krijgen van de halve mailinglist.

De eerste vraag die gesteld moet worden is: wil dit "feitelijk bestuur"
dit mandaat ook wel? Als ik kijk op de ubuntu-be pagina
(https://wiki.ubuntu.com/BelgianTeam/Responsibility) valt mij één iets
op: er wordt gesproken van "contacts" - aanspreekpunten, en nergens van
een "verantwoordelijke" (op andere Loco sites komt dit wél vaak terug).
Dit is het mandaat dat ze blijkbaar willen opnemen (hopelijk reageren
deze mensen ook op deze mail, en corrigeren ze me zonodig)
Een reactie die ik regelmatig hoor op deze lijst is: "ik wil gerust
helpen! Wat kan ik doen?"
Op www.ubuntu-be.org kun je alleen vinden: "join the mailing list" -
"join the support map" - "fix bugs" (kort samengevat)...
Op de ubuntu wiki staat dan weer andere info...
Alle info is niet op één site terug te vinden, da's jammer.

Mijn suggesties:

    * de support-map herdenken (bijv. toevoegen: "wil gerust helpen bij
      een evenement in de buurt als hij beschikbaar is" + schrappen van
      dode leden)
    * de verantwoordelijken en contactpunten ook kenbaar maken op
      www.ubuntu-be.org - zo weten toevallige bezoekers van deze site
      bij wie ze terecht kunnen als ze iets willen organiseren. ("join
      the mailinglist" voor een eenmalige vraag lijkt me overkill) -
      eventueel de sleutelpagina's van de Loco-pagina via iFrame
      integreren op de Ubuntu-be.org site.

Jurgen.