On Mon, 2008-06-09 at 00:27 +0300, Yiannis wrote:
> Καλησπέρα. Είναι πρόκληση τελικά να ξεφεύγεις από τα Windows και να
> περιπλανιέσαι στο άγνωστο. Όμως χρειάζεσαι και καποιον οδηγό για να μη
> περιπλανιέσαι συνέχεια (δεν θα έλεγα άδικα). Είναι γεγονός ότι στα
> windows αρκούσε ένα διπλό κλικ στο setup.exe και καθάριζες. Εδώ
> χρειαζόμαστε οδηγίες συνεχώς. Σας θαυμάζω εσάς της λίστας που δίνετε
> απαντήσεις και σας ευχαριστώ. Το πρόβλημά μου είναι ότι τα αγγλικά μου
> δεν είναι και το δυνατό μου σημείο. Απλά τα κουτσοκαταφέρνω. Πού θα βρώ
> ένα βιβλίο να με βοηθήσει σ' αυτά τα πρώτα μου βήματα στο Ubuntu
> [...]

Γεια σου Γιάννη.

Αξίζει τον κόπο η περιπέτεια ;-) Είναι σα να μαθαίνεις μια γλώσσα ακόμη
(πέρα από τη μητρική).

1. Δεν μπορώ να σε βοηθήσω σε αυτό ;-\

2. Έχεις ενεργοποιήσει τα 3Δ εφέ; Κάποτε είχα αντιμετωπίσει το ίδιο
πρόβλημα. Απενεργοποίησε τα 3Δ εφέ. Αν δεν έχει σχέση με τα εφέ τότε
θέλει λίγο ψάξιμο το πρόβλημα.

4. Δεξί κλικ πάνω στην μπάρα > Προσθήκη στον πίνακα εφαρμογών... >
Επέλεξε το "Ένδειξη γλώσσας πληκτρολογίου" και πάτησε "Προσθήκη".

Επιπλέον με δεξί κλικ πάνω στο εικονίδια που θα εμφανιστεί στην μπάρα
μπορείς να ρυθμίσεις τα σχετικά με την διάταξη του πληκτρολογίου, ποιες
γλώσσες θέλεις, κ.α.

3. "Η σύντομη απάντηση είναι: θεωρητικά, όπου θέλεις! Αρκεί το πρόγραμμα
να είναι μεταγλωττισμένο σε γλώσσα μηχανής".

Αυτό μου είπε κάποιος κάποτε. Βέβαια δεν είχα ιδέα τι και πως οπότε και
δεν βοηθούσε αυτό το "όπου θέλεις". Αν και είμαι πεπεισμένος ότι
κάποιος με μεγαλύτερη εμπειρία μπορεί να αναλύσει καλύτερα το ζήτημα της
εγκατάστασης, ή ίσως να είναι αρκετό το κείμενο στη βοήθεια του Ubuntu,
θα προσπαθήσω να δώσω μια γεύση για τα πιο βασικά παίρνοντας τα πράγματα
από την Αρχή. Ελπίζω να μην σε απωθήσει το μεγάλο (σχετικά) κείμενο που
θα γράψω.

Καταρχήν μπορείς να αφιερώσεις λίγο χρόνο και να διαβάσεις στην Βοήθεια
του Ubuntu τα:

α. Κατάλογοι και συστήματα αρχείων
β. Άδειες αρχείου

που βρίσκονται κάτω από  Introduction to the Desktop > Δραστηριότητα με
αρχεία > Διαχείριση αρχείων και φακέλων.

Είναι σημαντικό να κατανοήσει κανείς τα βασικά σχετικά με την οργάνωση
του συστήματος αρχείων. Είναι διαφορετική από αυτή των "παραθύρων".
Πιθανότατα είναι η πρώτη μεγάλη δυσκολία για χρήστες με εμπειρίες μόνο
στο λειτουργικό περιβάλλον windows.

α. Η δομή είναι ιεραρχική: τα πάντα (δηλ. οι συσκευές, τα αρχεία και οι
κατάλογοι -ή φάκελοι αν θέλεις-), αναγνωρίζονται ως... αρχεία ή
κατάλογοι και βρίσκονται κάτω από τη "ρίζα" (root στην Αγγλική) που δεν
είναι άλλο παρά ο κεντρικός κατάλογος μέσα στον οποίο βρίσκονται όλα.
Συμβολίζεται με την πλάγια γραμμή: /

β. Όλα λοιπόν είναι οργανωμένα σε (υπο)καταλόγους κάτω από την  "ρίζα".

Κάνε μια δοκιμή. Άνοιξε ένα τερματικό και γράψε την εντολή: ls -lp /

Πρόσεξε τα κενά! Στο τερματικό θα εμφανιστεί το περιεχόμενο του
κεντρικού καταλόγου. Το ίδιο περιεχόμενο βέβαια μπορείς να δεις και στον
Ναυτίλο (το γραφικό εργαλείο περιήγησης στο σύστημα αρχείων) αν πατήσεις
στο... "Σύστημα αρχείων" ;-)

Δυο παραδείγματα: ο κατάλογος /sbin περιέχει βασικά προγράμματα για τη
λειτουργία και διαχείριση του συστήματος. Ο κατάλογος /home περιέχει τον
(ή τους) κατάλογο (-ους) του χρήστη (των χρηστών). Τα έγγραφα, η
μουσική, οι φωτογραφίες αλλά και σχετικές "προσωπικές ρυθμίσεις" για
πολλά προγράμματα.

γ. Το επόμενο πολύ σημαντικό είναι τα δικαιώματα
ανάγνωσης/εγγραφής/εκτέλεσης κάθε αρχείου/καταλόγου. (βλέπε στην βοήθεια
του Ubuntu ;-)

*** Για να απαντήσω στην ερώτησή σου: ***

πολλά προγράμματα πάνε εκεί που πρέπει να πάνε χωρίς να χρειαστεί να
παρέμβεις. Όταν εγκαθιστάς για παράδειγμα το Agave από τα αποθετήρια
(πρόγραμμα που βοηθά στον συνδυασμό χρωμάτων) δεν χρειάζεται να
παρέμβεις. Τα αναλαμβάνει το linux ;-)

Από την "Προσθαφαίρεση" ψάξε το Agave, επέλεξέ το (μαρκάρεις το σχετικό
κουτάκι αριστερά από τον τίτλο) και κλικ στην "Εφαρμογή των αλλαγών". Το
ίδιο ισχύει όταν θα αποφασίσεις να σβήσεις το πρόγραμμα από το σύστημά
σου. Δεν χρειάζεται να ανησυχείς.

Μπορείς μάλιστα να δεις που ακριβώς είναι εγκατεστημένο το Agave με την
εντολή "whereis agave" σε ένα τερματικό. Το αποτέλεσμα της εντολής αυτής
σου δείχνει που ακριβώς στο σύστημά σου βρίσκονται τα σχετικά με το
πρόγραμμα αρχεία:
agave: /usr/bin/agave /usr/share/agave /usr/share/man/man1/agave.1.gz

Εδώ μπορεί να δει κανείς ότι:
-το κυρίως πρόγραμμα είναι στον κατάλογο "/usr/bin",
-συνοδευτικά αρχεία όπως παλέτες χρωμάτων και εικονίδια για το ίδιο το
γραφικό περιβάλλον του προγράμματος στον κατάλογο "/usr/share/agave"
-το εγχειρίδιο χρήσης του προγράμματος "agave.1.gz" στον κατάλογο
"/usr/share/man/man1/").

Τα προγράμματα που δεν είναι στα αποθετήρια και θέλεις/πρέπει να
αποφασίσεις εσύ που θα αποθηκευτούν... θεωρητικά μπορείς να τα
τοποθετήσεις όπου θέλεις. Συνήθως τα προγράμματα που δεν είναι στα
αποθετήρια δεν είναι μεταγλωττισμένα. Αυτό που "κατεβάζεις" είναι ο
πηγαίος κώδικας (όπως δηλαδή έχει γράψει το πρόγραμμα ένας
προγραμματιστής εξ' ου και η όλη "φασαρία" open source ;-) και πρέπει να
το μεταγλωττίσεις. Κάποτε είναι πολύ περίπλοκο ζήτημα η μεταγλώττιση.

Ο Σίμος έχει γράψει ένα ωραίο κείμενο ως απάντηση σε δική μου ερώτηση
σχετικά με την μεταγλώττιση. Μπορείς να το βρεις εδώ:
http://www.nabble.com/%CE%95%CE%B3%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%AC%CF%83%CF%84%
CE%B1%CF%83%CE%B7-%CF%80%CF%81%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%BC%CE%AC
%CF%84%CF%89%CE%BD-%CE%BC%CE%B5-%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%B1%CE%B3%CE%BB%CF%
8E%CF%84%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%80%CE%B7%CE%B3%
CE%B1%CE%AF%CE%BF%CF%85-%CE%BA%CF%8E%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%B1-%CE%BA%CE%
B1%CE%B9...-%CE%B1%CF%80%CE%B5%CE%B3%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%AC%CF%83%CF%
84%CE%B1%CF%83%CE%B7%21-td16015569.html#a16015569

---

Φιλικά,

Νίκος