Κατά την κατάθεση της
άποψης μου για τον τρόπο μετάφρασης των
μενού στη νέα έκδοση του Ubuntu μου ζητήθηκε
να γράψω τις εντυπώσεις μου από τη χρήση
του. Ο λόγος που μου ζητήθηκε ήταν γιατί
είναι περίπου έξι μήνες που το χρησιμοποιώ,
μετά από μακρόχρονη εμπειρία στη χρήση
υπολογιστών (από το 1990 αρχίζοντας από
το DOS για να καταλήξω στα Vista).

Κατ' αρχή το Linux το είχα
ακουστό σαν το εντελώς δωρεάν λειτουργικό
το οποίο όμως είναι δύσχρηστο. Έτσι ποτέ
μου δεν είχα σκεφτεί να το χρησιμοποιήσω.
Η αλλαγή σκέψης έγινε όταν πριν ένα
χρόνο περίπου αγόρασα καινούργιο
υπολογιστή (τετραπύρηνο) που είχε
εγκατεστημένα τα Vista. Από το κατάστημα
που τον πήρα μου είχαν βάλει το MS Office
2007 όπως «συνήθως» χωρίς κανονική άδεια.
Σε κάποια φάση η Microsoft με «έπιασε» ότι
είχα παράνομα το Office 2007. Αποφάσισα να
το απεγκαταστήσω και να εγκαταστήσω
μια άλλη έκδοση της οποίας είχα τους
κωδικούς. Δυστυχώς το Office δεν έβγαινε
με ΤΙΠΟΤΑ. Τελικά πήγα τον υπολογιστή
στο κατάστημα αγοράς όπου για να βγάλουν
το Office χρειάστηκε να κάνουν Format στο
σκληρό δίσκο, με αποτέλεσμα να χάσω τα
e-mails μου που δεν είχα αντίγραφο (τώρα
έχω ένα κενό 6 μηνών στην αλληλογραφία
μου). Ουσιαστικά ήταν σαν να είχα στον
υπολογιστή μου ένα ιό από τη Microsoft,
γεγονός που με εκνεύρισε τόσο, έτσι που
αποφάσισα να μετακινηθώ στα «δύσχρηστα»
Linux.

Προς έκπληξή μου
ανακάλυψα ότι μπορούσα με ένα CD να τα
δοκιμάσω χωρίς να κάνω αλλαγές στον
υπολογιστή μου!-που να το φανταστώ ότι
μπορούσε να γίνει! Δοκίμασα αρχικά το
Knoppix που δεν μου αναγνώριζε καλά την
κάρτα γραφικών μου. Από άτομο που δουλεύει
στον ίδιο χώρο με εμένα άκουσα για το
Ubuntu. Όταν κατέβασα το CD και το δοκίμασα
είδα ότι αναγνώριζε καλά και την κάρτα
γραφικών μου. Έτσι ο κύβος ερρίφθη γιατί
ανακάλυψα ότι το Linux δεν ήταν καθόλου
δύσχρηστο όπως γενικά πιστεύεται.
Προτίμησα και έβαλα δεύτερο σκληρό
δίσκο όπου και εγκατέστησα το Ubuntu. Έκτοτε
είναι το κύριο λειτουργικό που χρησιμοποιώ.
Μπορώ να πω ότι έχω αποκτήσει ένα πάθος
υπέρ του (πιστεύω ότι όλοι όσοι
χρησιμοποιούν Linux γενικά, έχουν πάθος
με το λειτουργικό αυτό).

Με εντυπωσίασε η ασφάλεια
του αλλά και η σταθερότητά του. Βρήκα
ιδιαίτερα χρήσιμο το τερματικό για
σκοπούς επικοινωνίας μεταξύ μας αλλά
και για χρήση σε περίπτωση «κολλήματος».
Στην αρχή κάποια παιχνίδια κολλούσαν
και δεν έκλειναν. Όταν ανακάλυψα την
εντολή xkill ήταν το κάτι άλλο!

Προβλήματα
Παρά τον ενθουσιασμό
μου, αντιμετωπίζω κάποια προβλήματα.
Δεν μου αναγνωρίζει το modem-fax για να μπορώ
να στείλω fax. Δεν το βλέπει καθόλου, ή
τουλάχιστον δεν μπόρεσα να βρω τρόπο
να δω ποια περιφερικά-κάρτες PCI κλπ
βλέπει το λειτουργικό μου και πως να του ζητήσω να δει το modem-fax που έχω.

Δεν αναγνωρίζει επίσης
το scanner μου. Παρά το ότι βρήκα driver για
Linux δεν μπόρεσα να τον εγκαταστήσω με
επιτυχία. Το scanner μου είναι το HP scanjet
2400. Μάλιστα κατά τη διάρκεια των
προσπαθειών μου έκανα ζημιά σε ένα
αρχείο που δεν μπορούσα να επαναφέρω
και ζήτησα βοήθεια από την κοινότητα.
Μπορώ να πω ότι με μεγάλη μου έκπληξη
σε 1-2 ώρες είχα μερικές απαντήσεις που
με βοήθησαν όχι μόνο να επαναφέρω το
αρχείο μου, αλλά και να καθαρίσω τον
υπολογιστή μου από άχρηστα αρχεία με
την εντολή autoremove. Τελικά όμως όταν θέλω να
σκανάρω κάτι αναγκαστικά ξεκινώ τον
υπολογιστή μου στα Vista.

Απορίες-εισηγήσεις
Όταν μπουτάρει ο
υπολογιστής βγαίνει ένα μενού για την
επιλογή του λειτουργικού. Υπάρχει τρόπος
να «λιγοστέψω» τις επιλογές του Linux. Για
να γίνω πιο σαφής εννοώ αυτές που λένε
2.31.21, 2.31.21 (recovery mode), 2.31.20, 2.31.20 (recovery mode)
και πάει λέγοντας μέχρι το 2.31.11. Χρειάζονται
όλες αυτές οι επιλογές; Εκνευρίζουν
κάποια μέλη της οικογένειας που θέλουν
να χρησιμοποιήσουν τον υπολογιστή στα
Vista και δεν βλέπουν την επιλογή για τα Vista (πρέπει να πατήσεις το κάτω
βελάκια αρκετά μέχρι να εμφανιστεί η επιλογή αυτή).

Θα ήθελα να υπήρχε πιο
εκτενής οδηγός για τη χρήση του τερματικού
και με ειδική αναφορά στους τρόπους
επίλυσης προβλημάτων με εντολές όπως
το xkill, το  autoremove κλπ.

Άλλο σημείο που χρειάζεται
μεγαλύτερη προβολή και περισσότερες
οδηγίες είναι η χρήση του synaptic package
manager. Το βρίσκω ιδιαίτερα χρήσιμο στη
σωστή εγκατάσταση και απεγκατάσταση
προγραμμάτων, αλλά αρκετά «παραμελημένο».

Τέλος το Ubuntu δίνει την
εντύπωση «κλειστού» λειτουργικού.
Μπορείς να κινείσαι άνετα στα προγράμματα
που υπάρχουν στο «κέντρο λογισμικού
Ubuntu» αλλά πολύ δύσκολα σε ότι είναι
εκτός του κέντρου αυτού. Παράδειγμα
είναι ότι κυκλοφορεί η έκδοση 3.2 του
OpenOffice. Υπάρχει στο Internet και έκδοση για
λειτουργικά με βάση το Debian, όπως είναι
και το Ubuntu. Παρά τις προσπάθειες μου να το εγκαταστήσω
παρέμεινα στην έκδοση 3.1 και περιμένω
την έκδοση 10.04 του Ubuntu που πιστεύω να
περιλαμβάνει και την αναβάθμιση του
OpenOffice.
Άλλο παράδειγμα
δυσχρηστίας του Ubuntu σαν «κλειστό»
λειτουργικό είναι η αποτυχία εγκατάστασης
του driver για το scanner μου (HP scanjet 2400).

Ήταν αρκετά μακροσκελές
το e-mail αυτό και ελπίζω να μην σας κούρασα.
Θέλω να πιστεύω ότι ήταν αρκετά ενδιαφέρων
για να το διαβάσετε και να έδωσε και
κάποιες ιδέες για βελτίωση του Ubuntu, στο
οποίο πιστεύω και είμαι φανατικός
υποστηριχτής του.

Χρησιμοποιείτε Yahoo!;
Βαρεθήκατε τα ενοχλητικά μηνύματα (spam);   Το Yahoo! Mail διαθέτει την
καλύτερη δυνατή προστασία κατά των ενοχλητικών μηνυμάτων
http://mail.yahoo.gr